" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 26 בדצמבר 2010

טכנולוגיות ידע בארגון חינוכי


הכותרת מוכרת ?
נכון. זוהי הכותרת של העבודה בקורס " הערכת טכנולוגיות ידע " . התבקשנו להכין עבודה ולבחור בטכנולוגיות ידע אשר לא קיימות בבית הספר . איריס , שותפתי הכירה לי את מערכת "Smart School " אשר אוספת ומנתחת השגים , הערות , מנהל של תלמידי בית הספר , הכנת תעודות . לנו בבית הספר אין מערכת כזו , וכל איסוף נתונים כלשהו נעשה באופן ידני , או ממוחשב בדרך מסוימת ( טבלאות פשוטות של אקסל או וורד ) . התחלנו לערוך את המשימה ולבדוק את מאפייני ה -
SECTIONS - לגבי התוכנה / המערכת . מודל ה - SECTIONS - הינו מודל הבוחן 8 מאפיינים של מערכת טכנולוגית .
מהם המאפיינים ?
(STUDENTS) סטודנטים: מה ידוע לגבי הסטודנטים- או סטודנטים פוטנציאליים- ומהי ההתאמה של הטכנולוגיה לקבוצה או טווח זה של סטודנטים?
E – EASE OF USE and RELIABILITY - קלות השימוש ואמינות: כמה קל למורים ולסטודנטים להשתמש בטכנולוגיה? כמה אמינה ובדוקה היא?
C- COSTS- עלויות: מהו מבנה העלות של כל טכנולוגיה? מהי עלות היחידה עבור הלומד?
T – TEACHING and LEARNING - הוראה ולמידה: אילו סוגי למידה נדרשים? אילו גישות הדרכה יענו על הדרישות הללו? מהן הטכנולוגיות הטובות ביותר לתמיכה בהוראה ולמידה זו?
I –INTERACTIVITY- אינטראקטיביות: איזה אינטראקציה מאפשרת הטכנולוגיה הספציפית?
O – ORGANIZATIONAL ISSUES נושאים ארגוניים: מהן הדרישות הארגוניות, והחסמים שיש להסיר לפני שהטכנולוגיה יכולה להיות בשימוש בצורה מוצלחת? אילו שינויים בארגון יש לעשות?
N – NOVELTY - חידוש: כמה חדשנית הטכנולוגיה?
S – SPEED- מהירות: כמה מהר ניתן להרכיב קורסים באמצעות הטכנולוגיה? כמה מהיר ניתן לשנות את החומרים?

לאחר מספר שעות בה כתבנו ובחנו את המערכת אותה בחרנו הגענו למסקנה ( מדאיגה ) שישנם נושאים רבים מידי שלא יוכלו לקבל מענה . המערכת אותה בחרנו אינה מתאימה למאפיין : הוראה ולמידה לדוגמה . אין במערכת מאפיין זה והרי ברור ( אחרי מספר שעות - הכל ברור... ) שחייבים מאפיין זה . אינטראקטיביות - אין .
לאחר התייעצות עם גילה , הובהר לנו שעלינו להחליף טכנולוגיה .

עכשיו היה ברור לנו שאנו חייבים לבחור טכנולוגיה אשר תענה על כל המאפיינים . בחרנו לאחר חיפושים והתלבטויות במערכת ה - Google - Sites מערכת שניתן לבנות בעזרתה אתר בית ספרי או אתר מקצוע . אנו בחרנו באתר מקצוע - אנגלית .
קצת על מאפייני המערכת :

שם הטכנולוגיה- גוגל סייטס
גוגל סייטס היא פלטפורמת האתרים של גוגל. זוהי פלטפורמה ידידותית, אשר מאפשרת למשתמשים בה בניית אתר בחינם. בעזרתה ניתן לבנות אתרים אישיים, אתרי תדמית, אתרי עסקים קטנים ובינוניים. בנוסף, פלטפורמת גוגל סייטס יכולה לעזור לעבודה עם פרויקטים שונים: סיכום חומר, עבודה על פרויקטים, ארגון פרוייקטים.
אין הגבלה על מספר האתרים שאפשר להקים בעזרת גוגל סייטס, ואין צורך לשלם על אחסון האתר. יחד עם זאת גוגל סייטס מוגבל בנפחו.
יתרונות מרכזיים לבניית אתר בגוגל סייטס:
• בניית האתר היא חינמית.
• קיימת קלות ונוחות למשתמש בבניית האתר ותפעולו.
• האחסון נעשה על ידי גוגל והוא בחינם .
• גוגל סייטס מתקשר טוב עם מוצרי גוגל האחרים כגון גוגל דוקס, גוגל קלנדר.
• בגוגל סייטס קיימת תמיכה בעברית.
• ריכוז ואיסוף חומר לימודי או אחר מסוגים שונים באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם משתמשים אחרים. (השיתוף מוגדר בהתאמה אישית).
• ניתן להשתמש בגוגל סייטס על מנת לערוך סקרים מסוגים שונים. ישנה אפשרות לשלב טפסים של גוגל דוקס.

חסרונות מרכזיים לבניית אתר בגוגל סייטס:
• השירות עדיין סובל מכמה בעיות טכניות שזקוקות לקבל טיפול. אם מדובר בשילוב בעייתי של אנגלית ועברית, או בעובדה שלא ניתן להעלות כלים, תמונות וקליפים משירותים שאינם של גוגל, כמו פליקר למשל.
• גוגל סייטס יכולה להחליט שהאתר לא ראוי ולסגור אותו.
• גוגל עוקבים אחר כל אחד מדפי הטיוטה של האתר. למשל , אם עורכים את הדף כמה פעמים גוגל שומר את כל העריכות הקודמות.
• הפלטפורמה של גוגל עלולה להיסגר בעתיד ו/או לעלות כסף.
• נפח האתר הוא מוגבל ל 100MB .
• אפשרויות הגיוון של האתר הן מוגבלות יחסית - יש פריסה מאוד מוגבלת של דפים ואפשרויות

2 תגובות:

  1. היי נעמי !
    אני מלמד כבר כמה שנים עם Google Sites ואף פיתחתי תוכנית הכשרה לכלי גוגל שונים עבור מורים (iTeacher) ותלמידים (iStudent):

    http://www.youtube.com/watch?v=JfstaWi5E6s

    במידה ותהיי זקוקה לעזרה - אשמח לתרום מניסיוני.

    בכל אופן, תודה על הסקירה של היתרונות והחסרונות. לפעמים צריך לראות אותם בצורה מרוכזת ולבחון מחדש את הפתרון שבחרת ואת החלופות הקיימות.

    השבמחק
  2. עמי שלום,
    כחלק מהחסרונות רשמת שגוגל עוקבים אחר כל אחד מדפי הטיוטה של האתר. למשל , אם עורכים את הדף כמה פעמים גוגל שומר את כל העריכות הקודמות. אני רואה זאת כיתרון שכן ניתן להמשיך מנקודות קודמות במסמך אם אינך מרוצה מהעבודה האחרונה שלך. בכל אופן, בעיניי היתרונות עולים על החסרונות ובעיניי זה כלי נהדר גם כן.
    תודה, יסמין.

    השבמחק