" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שני, 3 בינואר 2011

המורה - עשיתי לך לייק


המורה - עשיתי לך לייק .


היום ( 3.1.2011 ) הופיעה כתבה בעיתון ידיעות אחרונות ,מאת : תמר טרבלסי - חדד .נושא הכתבה הוא על יחסי התקשורת וההתקשרות בין המורים והתלמידים בפייסבוק ועל כך שמשרד החינוך מנסה עתה לגבש כללים להתנהלות מורים ברשת החברתית . האמת : כשקראתי את כותרת המשנה , התרגזתי . התנהלות מורים ? אנחנו יודעים להתנהל , לא ? אולי התנהלות תלמידים ? חשבתי - עוד משהו שמשרד החינוך מפיל עלינו , לחנך דווקא אותנו ? ומה על הילדים ? אז על מה דובר ?

נדמה שכשמדברים על קשרים בין מורים לתלמידים בפייסבוק , לאלמנט ההפתעה יש תפקיד מפתח : התלמידים מופתעים לגלות שהמורה שלהם הוא גם אדם פרטי עם חיי חברה פעילים , שיוצא לחופשה , מעלה תמונות והגיגים . המורים , מצידם - מופתעים לגלות עד כמה הפייסבוק הוא מגרש המשחקים החדש של התלמידים .
אם פעם הקשר בין המורה לתלמיד התקיים באופן בלעדי בין כותלי בית הספר , הרי שהיום , בעידן הרשתות החברתיות , אין לו גבולות של זמן ומקום . " לצד הרווחים הפדגוגים והאישיים שאפשר להפיק מהקשרים ומהאינטראקציות עם תלמידים ברשת החברתית , רוב המורים עדיין לא מודעים לבעייתיות הנובעת מקשר שכזה " .ד"ר אברהם רותם , מומחה לתקשוב , שניסח את המסמך עם עידית אבני .
אפשרות אחת שהוצעה על מנת להתגבר על נושא החשיפה האישית בפייסבוק הוא לפתוח דף פייסבוק כיתתי . בדרך זו המורה נמצא צעד אחד לפני התלמידים ולחשוב איך להפעיל את הפייסבוק לטובתו ולטובת התלמידים בלי ליפול בפח .
ד"ר יצחק קדמן - המועצה לשלום הילד - אומר כי " ראוי לזכור שכבוד הדדי אינו בהכרח טשטוש גבולות וערבוב תפקידים . מורים הם מורים ותלמידים הם תלמידים , ואין כל צורך בהפיכת המורים והתלמידים לחברים . חברות בפייסבוק אינה צריכה וגם אינה יכולה להוות תחליף לדאגת מורה לתלמיד וליחסי כבוד הדדי ואמון " .

בכתבה דובר בקצרה על למה כן להציע חברות לתלמידים , ולמה לא .
אז למה כן ? ** שיפור תדמית המורה בעיני תלמידיו . ( מורה שיש לו פייסבוק נחשב " מעודכן " ) . ** יכולת לעקוב בזמן אמת אחרי חיי החברה בכיתה ( חרמות , ריבים , עלבונות וכו' ) .
ולמה לא ? ** חשיפת חייו הפרטיים של המורה לעיני תלמידיו גם בהקשרים לא רצויים . ** טשטוש גבולות בין התבטאויות מותרות ואסורות ביחסים בין מורה לתלמיד .

קישור למאמר : " המורה במלכודת הרשת החברתית - מורה או חבר ? "

ואתם ? ? למה כן או למה לא ?
אני ? אני - לא . כבר כתבתי שאני לא מוכנה להיות חברה של התלמידים שלי ולא מוכנה שהן יהיו החברים שלי . עם כל הדעות אשר קוראות להתחבר לילדים אני נמצאת אולי ( לא אולי - בטוח ! ) בדור אחר . אני פתוחה וקשובה לכל השינויים הטכנולוגיים , לכניסת הרשתות החברתיות , אבל : עד כאן ! התלמידים שלי הם לא חלק מהחיים הפרטיים שלי . יש לי פייסבוק , לעיתים כאשר אני עובדת מול המחשב ( למשל - ברגע זה ממש ) הפייס פתוח ואני יכולה או לא , לדבר עם מי שאני רוצה . לפעמים עולה חברה אבל לי "אין חשק " לדבר - אז אני לא עונה . עכשיו אפשר לתאר מה היה קורה במצב זה אם במקום חברה היה עולה תלמיד , ולא הייתי עונה לו .
אז אמרתי כבר " עד כאן " ! ואני אומרת שוב . אני אוהבת את הפייסבוק שלי , את הרשת שלי , יש בדף שלי תמונות , וסרטונים , ומידי פעם אני מגיבה . כשאני רוצה . או לא מגיבה - כשאני לא רוצה . אני לא מקשרת את דף הפייס שלי לכאן . מי שרוצה להיות "חבר " שלי בפייס יודע איך למצוא אותי .

סרטון ברור על מה אפשר לעשות עם פייסבוק בהוראה :


18 תגובות:

  1. נעמי שלום, שמי ליאת ואני סטודנטית למנהל החינוך במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. נכנסתי לבלוג שלך בעקבות מטלה לימודית במסגרת קורס תקשוב ולמידה.
    ראשית, עלי לציין שעברתי מס' בלוגים עד שנתקלתי בבלוג שלך והתחברתי אליו במיידית.
    אני חייבת לצדד בדעתך בנוגע לחברות בין מורים לתלמידים בפייסבוק. גם לי יש כרטיס בפייסבוק ואני בשום אופן לא מחוברת כחברה לאחד מתלמידיי הנוכחיים או תלמידי לשעבר. אני חושבת שיש לעשות הפרדה ברורה בכל הנוגע לפייסבוק. למרות זאת, רבות מחברותיי לעבודה כן מחוברות לתלמידיהם בפייסבוק ואף נוהגות לשלוח הודעות כיתתיות באמצעות הפייסבוק. בסופו של דבר כל אחד יעשה כראות עיניו הרי תמיד יהיו דיעות לכאן או לכאן. אני בכל אופן, תומכת בדעתך... בהצלחה בהמשך עם הבלוג

    השבמחק
  2. לליאת :
    תודה על תגובתך . כאשר מורה מתחברת לתלמידיה בפייסבוק - עליה לדעת כי אם הם מתחת לגיל 13 - הרי אסור להם להירשם . כולנו אבל יודעים שישנם תלמידים בגילאים צעירים המתחברים לפייסבוק , אנו כאנשי חינוך - אסור לנו לתת לכך יד והסכמה .
    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך .

    השבמחק
  3. אני חושבת שמורים יכולים להיות "חברים" בפייסבוק של תלמידיהם תוך תשומת לב למה שהמורה מעלה כך נוצר קשר טוב יותר בין התלמידים והמורים, למורים יש מעקב אחרי תלמידיהם והם מעודכנים במה שקורה גם אחרי הצהריים בין חברי הכיתה , אפשר ליצור כיתה מגובשת דרך הפייסבוק באמצעות קבוצה משותפת בנוסף, אני ניסיתי להעביר שיעור דרך הפייסבוק הדבר היה מוצלח ומהנה הן מבחינתי ובן מבחינת התלמידים.

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום נעמי..
      אני נופר סטודנטית להוראה. קראתי את מה שאת חושבת על הפייסובק ואני חושבת כמוך. אני חושבת שיש לעשות הפרדה בין בפייסבוק בין המורים לתלמידים. נכון שלפייסבוק יש יתרונות כמו פתיחת קבוצות שונות שעוזרות לתלמידים ואפשרות לעקוב אחר הכיתה. אך עדיין זה מרגיש לי לא בנוח שהתלמידים שלי בעתיד ייחשפו לחיים הפרטיים שלי.
      תודה
      נופר

      מחק
  5. היי נעמי,
    על אף שאני בעד בדרך ככל בנושא שילוב התקשוב בהוראה, הפעם אני חשה שאין מקום וטעם לחבר בין עולם המורה הפרטי לעולם התלמידים. מובן שבאופן אידאלי כל מורה רוצה שהיחס עם תלמידיו יהיה קרוב וחברי, אך גם לכך יש גבול ובמקרה זה הוא ברור. לדעתי הפתרון שהצעת הוא אידאלי, לפתוח דף פייסבוק כיתתי. הילדים מרגישים שהמורה שלהם הוא אדם פרטי ככל האדם ומרגישים קרובים אליו אך לא חודרים לפרטיותו.
    תומר טוסון.

    השבמחק
  6. מסכימה לחלוטין שאין צורך להיות חברים של התלמידים בפייסבוק. עד היום, דורות שלמים של מחנכים ותלמידים שרדו ללא הפייסבוק ומורים הצליחו להיות מעורבים בחיי תלמידיהם, לדאוג לשלומם ולהיות אכפתיים לגבי מה שקורה בחייהם ללא התערבות טכנולוגית. למורה יש חיים פרטיים משלו אשר אין צורך או תרומה לכך שיחלוק אותם עם תלמידיו. אני- לא בעד כלל.

    השבמחק
  7. נעמי,
    לעניות דעתי, אין צורך של המורים להיות חברים של תלמידיהם בחיים כלל וגם לא ברשת חברתית. המורים אינם צריכים לחלוק פרטים אישיים על חייהם ולא התלמידים על שלהם. יש לשמור על מרחק מקצועי בין התלמידים למוריהם, על מנת שיוכלו לעזור לתמידים בבעיותיהם ולהגיע להישגים נאים בלימודים. מה שכן, המורים כן יכולים לדבר על המתרחש ברשת החברתית במסגרת הכיתה רו במסגרת אישית, ולבקר את המתרחש.

    השבמחק
  8. נעמי שלום,
    מסכימה מאוד עם מה שכתבת.
    יש לשמור על הבדלה בין החיים המקצועיים לפרטיים.

    השבמחק
  9. נופר פאר- טכנולוגיות מידע
    נעמי שלום,
    לאחר קריאה של מה שכתבת אני אכן מסכימה שאין כל צורך למורים להיות חברים של התלמידים בפייסבוק לפחות לא בזמן שהם מלמדים אותנו. הסיבות לכך הם שלמורה יש "כמה כובעים" המורה הוא גם הורה, איש משפחה, חבר וכדומה ולכן אני חושבת שהאפשרות שתלמידים היו חברים בפייסבוק של המורה יכולה לגרום לבלבול תפקידים. מעמד המורה יכול להינזק מכך והוא יאבד את הפרטיות שלו במידת מה ודבר זה יכול להשליך על תפקוד המורה והתלמיד אף בזמן הלימודים.
    אני יכולה להגיד שאני חברה בפייסבוק של המחנכת של מהתיכון, מה שכן הפכנו לחברות בפייסבוק רק לאחר שסיימתי את לימודי בתיכון.

    השבמחק
  10. דניאל כהן טכנולוגיית מידע.
    היי נעמי,
    אני חושבת שהמורים לא צריכים להיות חברים של תלמידיהם בפייסבוק. חייב שיהיה דיסנטנס בין מורה לתלמיד. למורה יש חיים אישיים משפחה, חברים, חיי תרבות ופנאי ואין צורך שהתלמידים יהיו מעורבים בחייהם של המורים. בכך שהמורה הופך לחבר של אחד התלמידים בפייסבוק זה עלול לגרום לכך שהתלמיד ירגיש שהמורה הוא חבר שלו וירשה לעצמו לעשות מה שהוא רוצה. אפשר להפוך לחבר של המורה בפייסבוק לאחר סיום הלימודים לפי דעתי שכבר המורה הוא לא המורה שלי.

    השבמחק
  11. ורוניקה פוטך- טכנולוגיית מידע.

    שלום נעמי,
    אני מסכימה לחלוטין וחושבת שתלמידים ומורים לא צריכים להיות חברים בפייסבוק, לפחות לא בתקופה בה התלמידים הם תחת המורים, האותה המסגרת. הפייסבוק נהיה מאוד נגיש לכולם ומאוד קשה לשלוט עליו ולתת בקרה, כתוצאה מכך, גם הרבה מאוד ילדים, תלמידים, מבוגרים, ומורים נפגעים ממנו. אני חושבת שעל אחריות ההורים לבדוק מה הילד שלהם עושה ברשת, להגביל אותו בגלישה באתרים מסוימים ולדאוג שלא יפתחו חשבון בפייסבוק, לפחות עד גיל מסוים.

    השבמחק
  12. היי נעמי,
    שמי שני ואני סטודנטית לחינוך שנה א'.
    קראתי את דברייך ואת מה שאת חושבת.
    גם אני כמוך, מאמינה שיש להיות קשובים לתלמידים וערים לצרכים שלהם, אבל לא להכניס אותם לחיינו הפרטיים.
    נהניתי לקרוא את מה שאת כותבת, אני מאוד מתחברת לצורת החשיבה שלך.

    השבמחק
  13. היי נעמי,
    אני בדומה לדעתך, לא חושבת שזאת האינטרקציה הנכונה בין מורה לתלמיד.
    צריך להיות דיסטנס מסויים בין המורה לתלמיד כדי להבין את הכבוד למורה למרות שהמורה כן צריך להתחבר באיזשהו מקום לתלמידיו ולהיות אהוב עליו ישנו גבול מאוד דק והתלמידים יכולים בקלות להתבלבל ולהפוך את המורה לחבר ולהתנהג אליו בחוסר כבוד והערכה המגיעה לו. הפייסבוק הוא לא הכלי לחיבור של תלמיד ומורה על המורהלהיות מעורב באירועי הכיתה ע"י שיחות איתם ולא באמצעות רשת חברתית מכיוון שזה האזור הפרטי של המורה והגבול הדק עלול להעלם.

    השבמחק
  14. סתיו סיניל- טכנולוגית מידע:
    היי נעמי,
    אני מאוד תומכת בדעתך!
    אני חושבת שיש קו דק בו אנחנו יכולים ״להתחבר״ עם התלמידים.
    אנחנו יכולים להתחבר עם התלמידים בדרכים יצירתיות, כמו שיעורים חוץ כיתתים או מעבדות מעניינות.
    אני לא מבינה מה הסיבה שמורה יהיה ״חבר״ של תלמידיו בפייסבוק- מה עם קצת ״פרטיות״ של הילד, כאילו שהפייסבוק מאפשר זאת, אבל בכל זאת, אם המורה מעוניין לדעת מה קורה בחייו של הילד הוא יכול לעשות זאת בדרך הכי אמיתי- לשאול אותו, ואם הילד מעוניין לשתף אותו הוא יעשה זאת וכך הקשר ביניהם יהיה אמיתי יותר ולא דרך תמונות/ תגובות שהילד העלה.
    וחוץ מזה מה פרטיות של המורה?! למה התלמידים צריכים לדעת בכל מה שקורה בחייו של המורה?- דבר שיכול לגרום ליותר תגובות מצד התלמידים ודיבור במהלך היום על חייו של המורה.
    לדעתי מדובר בחציית קו שאני לא מעוניית לדעת מה מתרחש מאחוריו!

    השבמחק
  15. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  16. היי נעמי,

    אני מאוד מסכימה איתך שאין צורך שהמורה והתלמידי יהיו חברים בפייסבוק..
    אין צורך ולא רואה צורך שהילדים יעריכו אותי כמורה בכך אם יש לי פייס או לא..
    ונכון חיי פרטיים ואין צורך לערבב בין 2 התחומים.

    השבמחק
  17. נעמי שלום,
    פוסט מעניין ומעורר מחשבה. אני שותפה לדעתך. אני מאמינה שיש חשיבות לעשות הפרדה בין חיי העבודה לבין חייו הפרטיים של אדם ככלל ושל מורה שמשפיע על תלמידים בפרט.

    השבמחק