" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

משבר החינוך - אפשר גם אחרת ?

בהמשך לפוסט הקודם :
אז אפשר גם אחרת ? יאיר לפיד נפגש עם 7 מנהלים " שעושים את זה שעה אחרי שעה , יום אחרי יום , תלמיד אחר תלמיד " .אז לצטט את כל הכתבה - ארוך ומלאה , ולכן אביא את הדברים שאני חשבתי שהם המשמעותיים ביותר ( עבורי ) , מכיון שהבלוג הינו מקום לתובנות שלי הרי אני לוקחת על עצמי את האחריות להשמטות אלו ואחרות , שייתכן וחשובים בעיני אחרים .
אז מה הבעייה ? זו אחת השאלות המסקרנות יותר שנשאלו המנהלים בכתבה . חלק מהתשובות : חלוקה לא נכונה של המשאבים , מעמד המורה , מערכת החינוך מתעסקת בבינוניות , אין מענה אמיתי לאוכלוסייה החלשה ואין מענה אמיתי לפלח הזקוק לאתגרים גבוהים . נתון מעניין : בחלק גדול ממדינות ה - OECD כ - 26% מתקציב החינוך מוקדשים לסגירת פערים , ואילו בישראל מוקדשים רק 5% מתקציב החינוך לסגירת פערים , ( מה שאומר שהם לא ייסגרו ... )
אחד המנהלים המסקרנים שרואיינו בכתבה הוא דרור אלוני , מנהל בית ספר "חברותא "- בית ספר פרטי. על פי דבריו - מערכת החינוך בפינלנד ( אשר הובאה כדוגמה לרפורמה מצליחה ) הצליחה מכיון שאין שם את השונות שיש במדינת ישראל . תחשבו כמה בתי ספר ממלכתיים , ממלכתיים -דתיים , עצמאיים , אתם מכירים במקום מגוריכם ? כמה אפיונים לכל בית ספר ? בראש העין ישנם שני בתי ספר ממ"ד משותפים ( בנים + בנות ) ממ"ד נפרדים , מ"מ שלכל אחד ייחוד משלו , ועוד בתי ספר עצמאיים הפועלים מטעם סיעות דתיות בעיקר . ... ולכל אלו מערכת חינוך אחת .
בפינלנד השכילו לנתק את מערכת החינוך מהפוליטיקה , והאג'נדה החינוכית נקבעת על ידי מועצה לאומית לחינוך , שמורכבת מאנשי רוח , אנשי אקדמיה וכו' . ואצלנו ?
שר חינוך שמתחלף כל שנתיים - 4 שנים , איתו מתחלפת כמובן צמרת המשרד , איתו מתנהל שוב דיון על התקציב .... וכך הלאה , וכך הלאה .
בעייה נוספת בהקשר זה : משרד החינוך - בואו נדבר רגע על בחינות הבגרות . שני ילדי סיימו את מערכת החינוך , הנציגה האחרונה מסיימת השנה את לימודיה . בחינות הבגרות הינן מיושנות , החומר משעמם ( בשנה שעברה "נבחנתי " עם ביתי בהיסטוריה ) החומר חשוב ? אולי , אבל דקה אחרי המבחן הוא נשכח .
ובעייה נוספת בהקשר זה : משרד החינוך - מנגנון עצום , מנופח ובלתי יעיל , מחוזות , מפקחים , וכל חלוקה אחרת העולה על דעתכם ... איפה אני במנגנון ? ? ברור ! בסוף ... אבל משום מה התחושה היא שאני מחזיקה על הכתפיים שלי כל כך הרבה .
לסיום - ציטוט אחד ( שהרגיז אותי ) " אני מאוד מסכימה עם ..אני מדברת עם המורים שלי קודם כל על הבחירה שלהם ועל השליחות שלהם . ואני אכן מודעת לזה שיש בעייה של תגמול , אבל אני אומרת , ואני מתכוונת לזה , שמי שבא בגלל השכר , או בגלל השעות , זה לא המקום שלו " ואני שואלת : למה ? למה שלא יגיע היום שבו ההוראה תהיה מקצוע מתגמל בשכר ? ממתי אנו מתביישים להגיד : אני עובדת ואני רוצה על כך שכר הוגן " !

4 תגובות:

  1. נעמי,
    אני מסכימה איתך שלו מערכת החינוך הייתה נפרדת מהפוליטיקה, כך אולי הייתה המשכיות בתהליכים ולא רפורמות שמשתנות ומחדשות בכל בחירה של שר חינוך חדש.
    דורית

    השבמחק
  2. נעמי שלום,
    במסגרת לימודי לתואר שני בקורס תקשוב, התבקשנו לקרוא את אחד הבלוגים ולהגיב על אחד מהם.
    אני חייב לציין שקראתי לא מעט בלוגים אבל הבלוג שלך מאוד עניין וריתק אותי.

    אין ספק שהטכנולוגיה של היום משפיעה רבות על חיינו כמורים.סוגיית הפייסבוק שבה פתחת את הבלוג שלך. כיצד אנחנו צריכים לנהוג?- אני מסכים איתך שחייבים לשמור על תפקידנו כמורים ולא חברים. חברים יש לתלמידים לא מעט, אנחנו מורים. חבל שיש מורים והורים שלא מבינים שהם צריכים להיות הורים או מורים ולא החברים הכי טובים של הילדים שלהם.
    ועד סוגיית מערכת מתאימה לצרכים של סגל ההוראה בבית הספר.
    לגבי התגובה שלך למאמר של לפיד: התגובה של המנהלת שכ"כ הרגיזה אותך- אני חושב שזה הרגיז אותך כי זה כ"כ נכון.
    אני יכול להעיד על עצמי שאני במערכת החינוך רק מתחושת שליחות. וממש לא בגלל השכר או החשיבה של המערכת. כמה שזה קשה להגיד, אני גם לא במערכת בגלל החומר האנושי ה"מצויין" שיש בה.
    אני נמצא במערכת החינוך למרות השכר,למרות החשיבה ולמרות האנשים שלא מספיק טובים.
    את מעלה שאלה "למה אי אפשר להגיד שאני במערכת בגלל השכר?" התשובה פשוטה- זה לא מעניין אף אחד...
    לא מעניין אף אחד שהוא שולח את הילד שלו למישהו שעובד תמורת 21 ש"ח לשעה.(בייביסיטר עולה יותר)
    כולם התעסקו בזמן האחרון בשריפה של הכרמל- התעסקו בה כי ראו בעיניים את האש מתפשטת. לצערי יש שריפה במערכת החינוך, אש עוצמתית שאף אחד לא מסוגל להשתלט עליה. לפעמיים אני רואה מורים מעולים שמתנהגים ממש כמו כבאים ורצים לכבות את האש בלי הציוד המתאים,בלי התמיכה המתאימה ובלי הכלים להתמודד.
    לכן, בחברה שמייחסת חשיבות לשכר, אנשים טובים לא מגיעים למערכת החינוך אלא בגלל תחושת השליחות.

    שבוע טוב,

    רון שמעוני

    השבמחק
  3. סתיו סיני טכנולוגית מידע:
    היי נעמי,
    אני כל כך מסכימה איתך שצריך להפריד את מערכת החינוך מהפוליטיקה!
    לא הגיוני שבמקום שמערכת החינוך תתקדם, תשקיע במורים ובתלמידים שהם דור העתיד היא נשארת מאחור בגלל הפוליטקה, מתעסקים בכספים במקום להשקיע במי שעתיד לבנות לנו את מדינת העתיד

    השבמחק
  4. היי נעמי,
    שמחתי לקרוא את הפוסט שלך. נחשפתי לנתונים שלא ידעתי על קיומם. כבר שנים שאנשים מודעים למצב המצער בנושא החינוך בארץ. מעולם לא שמעתי על הרעיון להפריד את מערכת החינוך מהממשלה, זה אכן נשמע רעיון שיכול להפוך את היוצרות ואת המצב הנתון. צריך להתחיל לדבר על כך יותר.

    השבמחק