" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

ווב - 2 ובלוגים


הבלוג של "שחקי שחקי על חלומות " מהווה עבורי מקור של רעיונות , דעות ולמידה בנושא התקשוב . העושר הלשוני , הטכני והתכני הם מופת עבורי על התנהלות של בלוג .

באחד הפוסטים שלה קראתי את הכתבה על ממציא הווב , וכמובן שחיפשתי את הקשר לבלוג שלי , לכאן .
במאמר מעניין שהתפרסם בגיליון דצמבר 2010 של Scientific American מספר טים ברנרס-לי ממציא הווב על העקרונות עליהם מושתת הווב , הסכנות האורבות לווב וכיצד נוכל להגן עליו מפניהם.
הווב הפך להיות כלי בעל עצמה בשל היותו מושתת על עקרונות שוויוניים ובזכות עבודתם המשותפת של אנשים פרטיים, חברות ואוניברסיטאות במסגרת ה- World Wide Web Consortium למען הרחבת יכולותיו של הווב שמושתתים על עקרונות אלו. הווב היום ניצב בפני מספר סכנות כאשר חלק מדייריו המוצלחים החלו לכרסם בעקרונות עליהם הוא מושתת. אתרי רשתות חברתיות החלו בהצבת חומות ובחסימת מידע מפני שאר חלקיו של הווב, ספקי אינטרנט אלחוטי פועלים למען האטת התעבורה לאתרים שלא עשו עמם עסקים, ממשלים טוטליטריים ודמוקרטיים כאחד עוקבים אחרי הרגליהם המקוונים של אנשים תוך פגיעה בזכויות אדם חשובות.
אחד העקרונות החשובים עליהם מושתת הווב הוא האוניברסליות. קיימת הזכות לכול להעלות חומרים לווב ולא משנה איזה מחשב, תוכנה, שפה, וסוג תקשורת – אלחוטית או חוטית יש ברשותם. הווב חייב להיות נגיש גם לבעלי מוגבלויות.
דֶּצֶנְטְרָלִיזַצְיָה – ביזור – הוא מאפיין חשוב אחר. אין צורך לקבל אישור משום גוף מרכזי להוסיף אתר או קישור. כל מה שצריך לעשות הוא לעשות שימוש ב- 3 פרוטורקלים – html לכתיבת דף ווב, ULI להענקת כתובת לדף , ו- http להעלות אותו לרשת האינטרנט.
ברור מתוך דברים אלו שהבלוג הינו כלי WEB2.0 .
מאפיינים של הווב - 2.0 - הבלוגים כדוגמה :
העברת השליטה על הלמידה אל הסטודנט – הגישה אל האוטונומיה של הלומד שונה מהגישה המסורתית. לומד אוטונומי גם במסגרת המוסד בו הוא לומד.
בלוגים – כלי להעברת השליטה על הלמידה ללומד .
הבלוג מאפשר לסטודנטים לדבר על עצמם באופן חופשי מתי שהם רוצים.
עיצוב הבלוג, מרכיביו הויזואליים והטקסטואליים הם בידי הסטודנט ונתונים להחלטתו בלבד.
תוכן גולשים ושיתוף הוא המאפיין המרכזי של ווב.2, האאפליקציה ידידותית מהווה פלפורמה נוחה ומזמינה ליצירה ושיתוף.
המעבר הוא מגישה דיקטטורית לגישה יותר דמוקרטית (לכולם זכות הפרסום והדיון).
ואם אני בודקת את הבלוג שלי - הרי יש לו דפי html , יש לו כתובת לדף , יש לו http , והוא כמובן פתוח וקורא לשיתוף .
בזמן האחרון אני מוצאת עצמי מתמקדת יותר בתכנים השייכים לבלוג או לעבודת הגמר - פורומים בית ספריים . אשמח כמובן במסגרת השיתוף ומאפייני ה - WEB2.0 לקבל המלצות וקישורים בנושא .
מקור התמונה : ד"ר רפי דודזון - כנס אס"ם באוניברסיטת בן-גוריון, 18/5/09 מיח"ם – המרכז ליוזמות חינוכיות מתוקשבות - המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי .

3 תגובות:

  1. היי נעמי !
    "העברת השליטה על הלמידה אל הסטודנט – הגישה אל האוטונומיה של הלומד שונה מהגישה המסורתית."

    זה בדיוק מה שאני מנסה לעשות ב- iStudent:
    http://www.youtube.com/watch?v=JfstaWi5E6s

    בהצלחה עם עבודת הגמר !

    השבמחק
  2. היי נעמי,
    המאמר מעניין ומציין גישה החשובה מאוד בעיניי, והיא העברת השליטה ותכנון הלמידה ללומד. זוהי עוד דרך ליצור נוחות אצל הלומד אשר יכול לתכנן ולגשת ללימודיו בזמן המתאים לו.

    השבמחק
  3. היי נעמי,
    המאמר מעניין היה לי נחמד לקרוא
    הדבר הראשון שחשבתי עליו כשקראתי את זה שכתבת שניתן לערוך ולפרסם ללא בקרה הוא האתר וויקיפדיה שהוא תוצר מעניין ומוצלח לתוכן שגולשים מפרסמים ועורכים כרצונם.
    תודה והמון הצלחה,

    השבמחק