" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שבת, 13 בנובמבר 2010

הטובים להוראה

הגליון החדש של " הד החינוך " מזמן שיח חשוב בנושא " הטובים להוראה " .
ד"ר יורם הרפז , עורך " הד החינוך " סוקר בקצרה את המאפיינים של מורים טובים . על פי דבריו התכונה המהותית ביותר של מורים טובים היא ארוס פדגוגי - התשוקה להשפיע על אנשים צעירים באמצעות ידע . מורים טובים אוהבים את תחום הידע שהם מלמדים ואת התלמידים שלהם , ובעיקר את האינטראקציה ביניהם . מורים שאינם משתוקקים להשפיע באמצעות התכנים שהם מלמדים - לשנות את נקודת מבטם של תלמידים , לעורר בהם סקרנות והשתאות , לגרום להם לחשוב על העולם ועל עצמם , אינם נמצאים במקום הנכון וכדאי שישקלו הסבה מקצועית .
אבל תשוקה אינה מספיקה . המאפיין השני הינו : מיומנויות הוראה כלליות . מורה טוב מצויד באסטרטגיות הוראה שעובדות היטב בהוראת כל המקצועות .
המאפיין השלישי : מיומנויות תלויות תוכן . מיומנויות הוראה של תחום ידע מסוים , והן נובעות מהבנה טובה של תחום הידע והבנת "הראש " של התלמידים .

מורים טובים אינם פועלים בחלל ריק . הם פועלים בארגון , והארגון הזה מכתיב להם במידה רבה את דפוס ההוראה שלהם , גם ציפיות התלמידים ומדיניות משרד החינוך מכתיבות את ההוראה . למורים טובים יש מאפיינים מסוימים והם באים לידי ביטוי בתוך מערך כבד של אילוצים שמחליש או מנטרל אותם .
על המורים למצוא ולהמציא את קולם ולתת לו ביטוי . לדרוש מערכת חינוך שתאפשר להם לממש את התכונות המוריות שלהם .
הרפז ,י' (2010) , למצוא ולהמציא את קול המורים , בתוך " הד החינוך , אל המאה ה 21 " .גליון מס 1 .

הבלוג שלנו עוסק ברובו בנושא התקשוב , ואילו כאן בכתבה הקצרה ד"ר הרפז אינו מתייחס לתקשוב באופן ישיר , אך אני מצאתי נגיעות רבות לנושא . התשוקה והאינטראקציה - הרצון לשנות , להיות חלק משינוי , הוא בעצם שמניע אותי להיות כאן שותפה ללמידה , רובנו מגיעים מתחום החינוך , רובנו מורים ומחנכים , רובנו , או לפחות אני מגיעה לבית הספר , עדיין , עם הרצון להוות דמות חשובה ומקור לדוגמה ולחיקוי עבור תשוקה התלמידים . תשוקה - כן . אם זה לא בוער בעצמותינו - לא נוכל להמשיך בעבודה , המתישה , החסרת תגמול , והמתסכלת לעיתים . ( ואני רואה חשיבות לא פחותה לתגמול כספי נאה עבור עבודתי . ) מיומנויות הוראה כלליות : האם אני גורמת במהלך ההוראה לסקרנות ? לרצון לדעת יותר ? לא לוותר ? להתמודד עם קשיים ? מיומנויות תלויות תוכן : האם אני יודעת/ אדע לשלב בצורה מושכלת את המחשב והטכנולוגיה בהוראה ? ( כולל נושא הרשתות החברתיות ) אני מורה מקצועית למתמטיקה , האם אני עושה מספיק ונכון על מנת ללמד מתמטיקה באופן מתוקשב ?

ממליצה לכולם לקרוא את הגליון . מעניין ומלמד .

30 תגובות:

  1. נעמי,
    נהינתי לקרוא את הפוסט שכתבת.
    גם אני מרבה להרהר בסוגייה שהעלית- האם אני עושה די כדי ללמד את תלמידיי בצורה מעניינת, מסקרנת התורמת לפיתוח אסטרטגיות למידה וחשיבה? כמוך, גם אני חושבת כיצד ליישם יותר את התקשוב בנושאי הלימוד.
    בהצלחה
    דורית

    השבמחק
  2. לדורית :
    תודה על תגובתך . השנה אני מלמדת רק מתמטיקה , ואני מחפשת תמיד כיצד לשלב משחקים ופעילויות שונות בנושאים הנלמדים . אשמח לכל רעיון .

    השבמחק
  3. אני שמחה לדעת שעדיין יש מורים וותיקים שפועלים מתוך תחושת השליחות שהיא המניע למקצוע הזה. אני בטוחה שאם הרצון ללמד "ולהשפיע על אנשים באמצעות ידע" עדיין בוער במורה, הוא יכול ללמד בכל דרך, לא משנה מהם האמצעים העומדים לרשותו. אור סבאג

    השבמחק
  4. נעמי,

    אני מסכימה עם כל מילה שכתבת. הלוואי וכל מורה ומחנך בארץ היה פועל על פי עקרונות אלו. אני מאמינה שאם את מרגישה שתלמידיך קשובים לך ומכבדים אותך אז את בדרך הנכונה.

    שני

    השבמחק
  5. נעמי,
    מקצוע ההוראה הוא מקצוע לא פשוט שדורש מהעובדים בו דרישות שהן לעיתים אינן פשוטות. אני מסכימה איתך לחלוטין בכך שהרצון לשינוי של המורים הוא המניע לכל הלמידה. ללא התשוקה של המורים למקצוע הרצון של התלמידים ללמוד את המקצוע מאותו המורה ירד.

    סיון

    השבמחק
  6. נעמי נהנתי ואני מסכימה עם הכתוב. אני חושבת כמוך שמורה צריך להגיע לבית הספר ולאהוב את מה שהוא מלמד, לאהוב את הקשר עם התלמידים, להבין את ה"ראש" שלהם, לדעת כיצד להעביר שיעור בצורה נכונה ויעילה. נושא ההוראה הוא כלל לא שפוט שדורש המון הכנה והתמדה שדורש שינויים. נופר.

    השבמחק
  7. היי נעומי,
    אני לא חושבת שמורה טוב הוא בהכרח מורה שמקדם בפן התקשוב.

    השבמחק
  8. נעמי,

    אני חושבת שהסוגיות שהעלת בסוף הפוסט שלך הם שאלות שעולות בראשה של כל מחנכת / גננת / מורה בישראל היום.
    אני חושבת שאולי מערכת החינוך במדינה היום מנסה להתאים עצמה להתקדמות הטכנו' ולשעמום שהילדים חווים מלימוד בספר ומחברת, אך לא מספיק. אני אישית חסידה של ספרים ומחברות אבל לחלוטין מבינה את הצורך להתקדם ולהביא לילדים משהו שיגרה אותם.

    השבמחק
  9. נעמי,
    כפי שכתבת, מקצוע ההוראה הוא מקצוע מתיש ולעיתים אף מתסכל (בעיקר אם לא עושים זאת מהסיבות הנכונות). ובאמת, אם לא נגיע לכיתה מתוך אמונה גדולה בתלמידים ורצון עז לשנות, לא נוכל להמשיך בעבודתנו כראוי. יישר כוח על עבודתך המבורכת.

    השבמחק
  10. היי נעמי,
    אין ספק שלתשוקה יש חשיבות גדולה במקצוע זה.
    הלוואי ולכל המורים יהיה את הרצון לשנות לחולל שינוי...

    הילה

    השבמחק
  11. נעמי,
    התחברתי בעיקר למשפט הבא "הרצון לשנות , להיות חלק משינוי..." כיוון שבתחום ההוראה הרצון לשנות צריך להיות אחד מהדברים שמובילים אותנו ביומיום.

    ספיר

    השבמחק
  12. היי נעמי,
    אני חושבת כמוך, שמורה טוב הוא מורה שבא לבית הספר על מנת לשנות דבר וללמד דבר. האיכפ]תיות של מורה מהתלמיד שלו היא דבר עליון שלצערנו אין לרוב המורים, שאני פגשתי לפחות, הכי חשוב זה להיות מורה מהסיבות הנכונות.

    השבמחק
  13. אני חושבת שלא כל אדם הלומד חינוך,יכול להיות מורה(או לפחות מורה טוב),בכדי להיות מורה טוב האדם צריך לראות בעבודתו כשליחות, לאהוב את התחום הזה עד מאוד,ולא התלמידים נפגעים מכך. בנוסף אני חושבת שמורה צריך ללמד מעבר לחינוך ,ללמד על ערכים,וכי אין למדוד מורה ע"פ רמת הידע שלו בתחום אותו הוא מלמד. מורה טוב זהו מורה שמכיר היטב את תלמידיו( כל אחד ואת מהם באופן אישי),מורה אשר מגוון את דרכי ההוראה שלו בהתאם לצרכי התלמידים,ולא מורה אשר שולט בחומר הלימוד.

    השבמחק
  14. שיר ברגזין טכנולוגיית מידע
    היי נעמי!
    התחברתי מאוד לנאמר,
    גם אני חושבת שיש למורה מאפיינים מסוימים שהופכים אותו למורה טוב יותר,אהבתי מאוד את הנקודה של נתינת ביטוי למורה.
    יש לדרוש מערכת חינוך שתתן ביטוי למורה ולא תחליש ותדכא אותו.

    השבמחק
  15. נעמי שלום,
    אני מסכימה איתך והתחברתי למה שרשמת. צריך שתהיה תשוקה ורצון לשנות, למרות שלא תמיד מתגמלים אותך בשכר הוגן. צריך להגיע למקצוע הזה ממקום של אהבה לתחום ונסות לקדם את התלמידים ולהביא לשינוי.

    השבמחק
  16. איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע

    אני מאוד מסכימה שמורה צריך להכיל מאפיינים ייחודיים ולא כל אחד יכול מורה. צריך רצון עז להטמיע את השינוי, את דרך החינוך גם כשלפעמים זה לא פשוט. כמובן שצריך שתהיה מיומנות הוראה- לדעת כיצד ללמד ובעזרת אילו אסטרטגיות וכמובן ידע באותו תחום שהמורה מלמד.

    השבמחק
  17. הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע

    שלום נעמי,

    לדעתי לא כל אדם הלומד חינוך,יכול להיות מורה טוב, כדי להיות כזה הכרחי שיראה במקצועו שליחות. לדעתי על המורה להיות מעבר למחנך גם מדריך, מודל לחיקוי ולטעת בתלמידיו ערכים. מורה טוב הוא אותו מורה שנותן לכל תלמיד תחושה כאילו הוא האהוב עליו.
    התחברתי לאמירה שלך על נתינת ביטוי למורה, צריך לדרוש ממערכת חינוך שתתן מקום למורה להתבטא ולא תדכא אותו.
    מורה צריך שיהיה לו רצון עז להטמיע את השינוי ואת דרכי החינוך גם כשזה קשה. ללא ספק מורה חייב להיות בעל מיומנות הוראה- ידע כיצד ללמד ובעזרת אילו אסטרטגיות וכמובן בתחום אותו הוא מלמד.

    השבמחק
  18. מסכימה עם כל מילה שאמרת. לא כל אחד יכול להיות מורה בכדי להיות מורה צריך תשוקה רצון לשנות ,זה באמת צריך לבעור בעצמותינו.

    השבמחק
  19. טכנולוגיות מידע-עדי שפר

    נעמי, אני חושבת שהשאלות האלה, הן שאלות שכל מורה צריך לשאול את עצמו כל יום ויום. מחנך טוב הוא מחנך שכל הזמן בוחן את עצמו, את השיטות שלו, את הידע שהוא מעביר וכו'.
    אבל יצא לי לקרוא לא מזמן עוד מאמר של דר' הרפז בהד החינוך בו כתב על ההגיונות של לם. אחד הדברים שהוא כתב שם מאוד מתחבר לי לכאן וחסר לי. ישנה נטייה לאני חינוך לתפוס את אידיולוגיית החינוך שלהם כאידיולוגיה פוליטית שמתאימה לכולם. כאשר האידיולוגיה עומדת במרכז ואני מתאימים את התלמידים לאידיולוגיה ולא להפך, אנחנו לא מנצלים את מלוא אפוטנציאל של התלמיד, לכן למחנך צריכה להיות המיומנות לאבחן ולזהות את הדרך הכי יעילה אל הילדים ולבחור בהתאם את האידיולוגיה והשיטה של החינוך שלו.

    השבמחק
  20. שלום נעמי,

    אני מסכימה איתך שכדי לעבוד בתור גננת או מורה צריך שתהיה תשוקה והאהבה למקצוע. כמו שאמרת, השכר אינו מתגמל והעבודה קשה וכדי להתקדם ולהצליח במקצועות אלו אנו צריכים שיהיה לנו את השאיפה והרצון לכך.

    רננה

    השבמחק
  21. רותם כהן- קורס טכנולוגיות מידע
    נעמי שלום,
    אני שהבחירה במקצוע ההוראה צריכה לנבוע קודם כל משליחות, תחושת השליחות היא שמניעה את המורה לפעול גם ברגעים הקשים.
    עם זאת,כמו שכתבת תחושת השליחות עיקרית וחשובה אך לא מספיקה, מורה צריך ליצור לו את הדרך שלו ללמד בצורה הטובה ביותר.
    בתור תלמידה המורים שהכי השפיעו עלי היו מורים שהשקיעו בנו ולימדו אותנו בדרך שלהם ובצורה שונה ומעניינת.

    השבמחק
  22. נעמי שלום
    כל אחד אשר רוצה לעסוק בתחום ההוראה צריך להיות בעל רצון ומוטיבציה לשנות, להוביל לשינוי ולהאמין בכך. מסכימה עם כל מילה שאמרת, אתה צריך להיות מורה מהסיבות הנכונות.

    השבמחק
  23. נעמי שלום,
    כסטודנטית לחינוך אני רואה במה שכתבת מן חוק לא כתוב. השאיפות שלי כמורה הן לתת לתלמידים לבטא את עצמם, ללמד אותם מתוך רצון אמיתי וכמיהה לחומר הנלמד, להוות לתלמידים דוגמא אישית ועוד.
    מקווה שאצליח לאורך השנים לשמור על האידיאל הזה.

    השבמחק
  24. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  25. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  26. נעמי שלום,
    אני מסכימה לגמרי עם מילותייך. לדעתי מורה טוב הוא מורה החייב להיות מלא תשוקה למקצוע, רצון ומוטיבציה להצליח לתפוס את תשומת לבם של התלמידים
    לינוי בכר- טכנולוגיות מידע

    השבמחק
  27. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  28. ליהי עמיתי- טכנולוגיות מידע:
    היי נעמי.
    מסכימה איתך שמורה צריך לאהוב ולהתחבר למה שהוא עושה. התלמידים לרוב מתבוננים על המורה ושואבים ממנו דוגמה והשראה. המורה צריך לשדר לתלמידים שהוא נהנה מעבודתו כאשר מורה עושה את עבודתו עם חיבור ואהבה למקצוע התלמידים יבחינו בכך ויתחברו אליו יותר.

    השבמחק
  29. גל שוורץ - טכנולוגיות מידע
    נעמי שלום,
    אני מאוד מתחברת למה שכתבת בנוגע לתכונות הדרושות למורה טוב. המורה צריך להיות מלא תשוקה למקצוע שאותו ללמד וללמידה עצמה, הרגשה זו עוברת הלאה גם לתלמידים ולסובבים וזה נותן השראה ורצון להתפתח וללמוד.

    השבמחק
  30. נעמי שלום,
    בתור סטודנטית להוראה אני לא יכולה שלא להסכים עם טענותייך לפיהן תשוקה,נחישות ורצון עז לשנות הן תכונות מאסט לכל מורה. במיוחד בארצנו בה התגמול החומרי לא מספק. זה אולי באמת מלמד על אופי האנשים שבכל זאת ניגשים ללמוד הוראה ועל הערכים הטמונים בהם.

    השבמחק