לקראת כנס ואן ליר לחינוך - קראתי כתבה של חיה סדן , מורה בבית ספר שש שנתי ברנקו וויס בבית שמש אשר תציג בכנס .
שורה אחת מתוך הכתבה גרמה לי להסתקרן ולהמשיך לקרוא את כל הכתבה , וכן לקרוא את תוכנית הכנס אשר נראית מעניינת , מרתקת ומהווה במה לרעיונות ולדיון בנושאים שונים הקשורים לחינוך .
נחזור לכתבה : " האם יאנוש קורצ'אק היה זקוק לפייסבוק על מנת להיות איש חינוך טוב? " (התשובה : לא ! ) כשקראתי את השורה הזו , חשבתי :מה ליאנוש קורצ'ק ולפייסבוק ? מה שהיה - היה , לא ? אנחנו צריכים להתבונן בעבר או להפנות את ראשינו לעתיד ? אני מורה ומחנכת בעלת וותק רב ,מעל 25 שנים - האם רק להביט אל העתיד ?
מהו מקומה של המדיה הדיגיטלית במעשה החינוכי של היום, ומדוע מחנכים מתלהבים כל כך מהאפשרויות שהטכנולוגיה הדיגיטלית פותחת בפניהם? לרבים וטובים נדמה שמכיוון שהתלמידים מתמצאים כל כך בטכנולוגיה, מורה ותיק לא יהיה רלבנטי עבורם. נדמה אמנם שהקריאה הולכת ומתחזקת - "הבו למערכת החינוך מורים צעירים, רעננים ועדכניים!" - לאור החידושים הטכנולוגיים והתחושה שהטכנולוגיה היא ממלכת הצעירים, נשאלת השאלה, מה יכולה המורה של המחר ללמוד מהמורה של אתמול? את כל מה שחשוב !
אחזור לפייסבוק - אז בכל זאת : למה פייסבוק בחינוך ? כי אי אפשר להשפיל יותר מבט או להתעלם , הרשתות החברתיות הן כיום הקשר החברתי העיקרי ( נכון - זה ממש לא היה ככה פעם ) בין הילדים . הם רבים , הם שולחים תמונות ,הם מרגישים , הם נעלבים , הם מאושרים , הם חברים ונפרדים והכל במרחב הרשתי . אז למה שלא ילמדו באותו מרחב ?
הקשר בין מורה לתלמיד מהווה מפתח להצלחת הילד כתלמיד וכאדם . קשר מורה - תלמיד בעבר הלא רחוק התמקד בין כתלי בית הספר , המסגרת אשר בה גבולות והגדרות היו ברורים ואסורים להפרה . הדור השני של האינטרנט , הווב - 2.0 , המשמש את התלמידים כמציאות חיים שגרתית כופה שינוי פרדיגמה תרבותית - חברתית ומעלה סוגיות התנהגותיות שיש להעלותן למודעות ולהבין כיצד להתמודד איתן .
אז אם אי אפשר בלי - השאלה היא איך אפשר עם ? איך אפשר לשלב פדגוגיה בפייסבוק או פייסבוק בפדגוגיה ? אשמח לפגוש ולקרוא על דגמי הוראה מוצלחים בנושא .
מקורות מידע :
המורה חיה בפייסבוק .
המורה במלכודת הרשת החברתית - אברום רותם ועידית אבני
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
תוויות
- אברום רותם (1)
- בלוג (5)
- בלוג חינוכי (2)
- גוגל סייטס (1)
- דגמי הפצת מידע לבלוג (1)
- דוד פסיג (1)
- דלישיוס (1)
- הד החינוך (1)
- ויקי (2)
- חינוך דוט קום (1)
- טוויטר (1)
- טכנולוגיות ידע (1)
- יאנוש קורצ'ק (1)
- יישומים לפתיחת שנה (1)
- מדיניות תקשוב (1)
- מדיניות תקשוב לאומית (2)
- מורה טוב (1)
- מטלה לימודית שיתופית (1)
- ממשק משתמש (1)
- מערכת תוא"ם (1)
- משבר החינוך (3)
- ניהול ידע (1)
- ספר דיגיטלי (1)
- סרטון מגמה (1)
- עמי סלנט (1)
- עתיד מערכת החינוך (1)
- פוסט סיום (1)
- פוסט פרידה (1)
- פורומים (2)
- פיז"ה (1)
- פייסבוק (4)
- פיתוח סביבות למידה מתוקשבות (1)
- פער דיגיטלי (1)
- פרופ' גבי סלומון (1)
- קבוצת דיון (1)
- רשתות חברתיות (1)
- שילוב פייסבוק בהוראה (4)
- delicious (1)
- SECTIONS (1)
- WEB2.0 (1)
נעמי
השבמחקקראתי את הדברים שקראת בפוסט ואני מצטרפת לדעתך שאיננו יכולים להתעלם מן המהפכה התקשורתית המתרחשת לנגד עיניינו. אמנם הפייסבוק הולך ומשתלט על כולנו ונדמה שאם את לא בפייסבוק את לא קיימת,אך אני סבורה שעדיין מערכת החינוך לא מצתה את מלא האפשרויותהגלומות בפלטפורמות האחרות.אז אני חושבת שנניח לילדינו לנהל את חייהם החברתיים בפייסבוק, אבל אנחנו המורים נשכיל תחילה להשתמש בפלטפורמות אחרות לכתיבה כמו הבלוג והוויקי שיעזרו לתלמידינו להשביח את כתיבתם.
נעמי,
השבמחקאין מנוס מזה, אכן הרשתות החברתיות, כגון הפייסבוק, הן הקשר המרכזי והעיקרי בחייהם של בני הנוער, הטכנולוגיה כבר כאן! ותלמידים משייטים ברשתות החברתיות בכזאת קלות והנאה שלצופה מהצד, אנחנו המבוגרים, זה נדמה לפעמים כמו מים תפלים, לכן אני חושבת כמו קודמתי לאה, שתפקידנו ליצוק לתוך כל זה תכנים מכווני תחומי דעת, למשל באמצעות הבלוג והוויקי,וכמו שקראתי גם בפייסבוק.
נעמי,
השבמחקמסכימה איתך ועם חברותיי שהפייסבוק מהווה כלי מקשר חשוב בין בני הנוער ולא רק..... ולדעתי- גם כאן פועל עיקרון השילוב, לשלב בלמידה למטרות המתאימות ולא לכל נושא ומטרה. כמוך גם אני רוצה לפגוש דגמי הוראה טובים המשלבים רשתות חברתיות.
דורית
תודה לכל מי שהגיב .
השבמחקגם אני חושבת שיש לתת מקום רחב ונכון לתקשוב על פי פלטפורמות קיימות . אבל - הרשתות החברתיות תופסות מקום וזמן בחיי הילדים . להתעלם ? אי אפשר . אני , כפי שכבר כתבתי אינני מאשרת לתלמידי להיות " חברים " שלי , אבל אני ערה לצורך ההולך וגובר להיות חלק - פדגוגי - מכך .
לגבי הויקי - לא התחברתי , לא מתחברת , וסליחה והתנצלות כנה מראש .
יש וחשוב לתת מקום נרחב לטכנולוגיה בחינוך, אך יחד עם זאת למידה נעשית מבעלי הניסיון. אני לא חושבת שהטכנולוגיה יכולה להתמודד עם בעיות חברתיות בכיתה. את מקום המורה בכיתה מול 40 התלמידים פייסבוק לא יכול להחליף. אור סבאג
השבמחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקהיי נעמי,
השבמחקלמרות שהטכנולוגיה והפייסבוק תפסו מקום משמועתי בחיינו אני מאמינה כי בית הספר הוא המקום בו התלמיד סוף סוף יכול לרכוש כישוריים חברתיים ולא להיות מאחורי מחשב או אייפון. לכן המקום שלנו כמורים הוא להוות לו מקור ביטחון ולמידה של תקשורת עם אנשים שונים, לא דרך מחשב. אפשר לשלב את המחשב בצורת שיעורי בית או מצגת אך לא כדבר הדומיננטי הנלמד בכיתה
אני חושבת שברור שאפשר בלי, ואני לא חושבת שצריך לערבב בין הרשת חברתית שהתלמידים משתמשים בה בשעות הפנאי להפוך את זה ללימודי.
השבמחקאך גם שמעתי על מורות שפתחו קבוצות בפייסבוק ואלו קבוצות שעובדות טוב מאוד והתלמידים עניינים בהם
נעמי,
השבמחקכמובן שהפייסבוק הוא דרך נהדרת לתקשר עם התלמידים. אני חושבת שיש מקום למורה לפתוח דף פייסבוק כיתתי בוא אפשר לשתף ולדבר. עם זאת, אני חושבת שאם מורה פותח דף פייסבוק משל עצמו ומתקשר עם תלמידיו הדף הזה לא צריך להיות דף אישי, כלומר מורה/מחנך צריך/כה שיהיו לו/ה 2 דפים (אם רוצה כמובן) דף אישי משפחתי חברי ודף לילדי הכיתה. ההפרדה בין המורה לתלמיד צריכה להישמר, התלמידים צריכים לדעת ולהבין שהמורה הוא איש מקצוע ולעיתים איש סוד או חבר אבל כבודו במקומו מונח, הרבה תלמידים שוכחים את זה.
ההשווה לדעתי בין יאנוש קורצק לאנשי החינוך היום היא לא רלוונטית. כוונתי היא מובן שיאנוש קורצק לא הזדקק לאינטרנט על מנת להיות מחנך יורת טוב מאחר והתקופה לא תאמה את רוח הדברים ופני החינוך נראו אחרת. אין להתעלם מהמצב כיום, מצב שבו לכל ילד יש פייסבוק, טויטר, ואייפון. יש להתקדם עם הקדמה. מובן שכל דבר יש גבול ואין טעם וצורך שפייסבוק אישי של מורה יהיה חשוף וגלוי לעיני תלמידיו, אך כפי שצויין בתגובות לפני גם את הבעיה הזו יש דרך לעקוףץ
השבמחקתומר טוסון
היי נעמי,
השבמחקאני חושבת שהפייסבוק זו עוד דרך להתקשר עם תלמידים . אך לא רק . אפשר למצוא דרכים טכנולוגיות או דרכים אחרות ע"מ לתקשר עם הילדים ולמצוא מכנה משותף . אני חושבת שיש גבולות אישיים שלא צריך לעבור אותם . אני מאמינה בקשר טוב בין מורה לתלמיד אבל לא מחייב חשיפה אישית של חיי הפרטיים כמורה. והאמת לטעמי אין כמו שיחה פנים אל פנים בו אני רואה את התלמיד שלי מסתכל לו בעניים ונותנת לו מענה בו במקום . אני חושבת שאין כמו חיבוק ומילה טובה. זה משהו שהטכנולוגיה לא יכולה לעשות. (עדיין) :)
הפייסבוק היא דרך טובה לתקשר עם התלמידים, אך אני לא חושבת שהיא הדרך הטובה ביותר במיוחד בגלל התכנים הנגישים המצויים בה.
השבמחקלמרות שהרשת החברתית הזו מבוקשת ביותר יש תחליפים בריאים יותר
נעמי שלום,
השבמחקהחינוך של פעם (יאנוש קורצ'ק) שונה באופן קיצוני מהחינוך כיום כיוון שכיום הטכנולוגיה המפותחת משפיעה על החינוך במידה רבה.
ספיר
נעמי שלום,
השבמחקאני חושבת שהחינוך של היום שונה מאוד מהחינוך של פעם וכך גם הילדים.
אני לא חושבת שרק פייסבוק היא דרך טובה לתקשר מאחר והתכנים הפתוחים בה לא תמיד לעיני הילדים.
אוסנת
אני חושבת שהפייסבוק יכול לשרת את המורה ואת התלמידים כאחד לדוגמא :לפתוח עמוד כיתתי,להעלות את שיעורי הבית במידה ותלמידים החסירו יום,ללמוד יחדיו למבחנים ולערוך דיונים משותפים.
השבמחקאני יכולה לספר לכם כי המנחה הפדגוגית שלי במכללת לוינסקי ערכה מחקר היא פתחה עמוד פייסבוק לכיתה מסויימת והיא גילתה שהתלמידים השקטים והמופנמים בכיתה שלא נוטים לדבר ולקחת חלק בשיעורים,פתאום גילו עניין בשיחות שנפתחו בעמוד הפייסבוק והיו שותפים פעילים. הפייסבוק הוא כלי יעיל במיוחד לאור העבודה שהוא פופלארי וכמעט לכל תלמיד יש חשבון בפייסבוק.
ובנוגע לפרטיות המורה, המורה יכול לפתוח שני עמודי פייסבוק כאשר אחד ישרת אותי לחייו הפרטיים ,והשני יוקדש לכיתתו.
שיר ברגזין-טכנולוגיית מידע
השבמחקהיי נעמי!
הפייסבוק היא בין הרשתות החברתיות הגדולות בעולם,
מיאנוש קורצ'אק עד היום, עברו הרבה מים בנהר,
זה אומר כי העולם משתנה, מתקדם וכך החינוך מחויב להיות.
החינוך הוא דינמי ומשתמה לפי התקדמותו של העולם, מה שמחייב אותנו המורים להיות מעודכנים כל פעם מחדש,גם אם זה אומר פתיחת חשבון פייסבוק לצורך העניין.
המאמר האחרון שעסקתי בו היה "מהפיכת חינוך בפינלנד" שדיבר על השינויים במערכת החינוך שפינלנד מכניסה לבתי הספר שלה בהתאם לעידן הטכנולוגיה המתקדם.
אנו מחוייבים כמורים לגעת בעולם של התלמיד, לבוא ממקום שקל יותר להבין אותו.
נעמי שלום,
השבמחקאני חושבת שהחינוך של היום שונה ממה שהיה פעם. הטכנולוגיה התקדמה כיום מאוד ודברים השתנו. אני עדיין חושבת שעדיף שהלמידה תעשה בבית ספר ולא ע"י הפייסבוק. ככה התלמיד לומד יותר טוב ומרוכז במרבית המקרים. כאשר נמצא מולו מחשב הוא יכול לא להיות מרוכז וזה עלול לגרום לו לסטות מהנושא שנלמד.
איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע
השבמחקאניחושבת שהפייסבוק לא יכול להחליף איש חינוך. לפי דעתי, הלמידה צריכה להתבצע בכיתה, פנים מול פנים. כי כך למורה יש יותר אינטראקציה עם התלמיד והוא יכול לעזור בזמן אמת.
בנוסף, אני חושבת שכדאי לשלב פייסבוק בהוראה אך שזה לא יבוא במקום הלמידה בכיתה. שילוב טכנולוגיה בהוראה זה דבר חיובי כשזה נעשה במידה.
איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע
השבמחקאניחושבת שהפייסבוק לא יכול להחליף איש חינוך. לפי דעתי, הלמידה צריכה להתבצע בכיתה, פנים מול פנים. כי כך למורה יש יותר אינטראקציה עם התלמיד והוא יכול לעזור בזמן אמת.
בנוסף, אני חושבת שכדאי לשלב פייסבוק בהוראה אך שזה לא יבוא במקום הלמידה בכיתה. שילוב טכנולוגיה בהוראה זה דבר חיובי כשזה נעשה במידה.
איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע
השבמחקאניחושבת שהפייסבוק לא יכול להחליף איש חינוך. לפי דעתי, הלמידה צריכה להתבצע בכיתה, פנים מול פנים. כי כך למורה יש יותר אינטראקציה עם התלמיד והוא יכול לעזור בזמן אמת.
בנוסף, אני חושבת שכדאי לשלב פייסבוק בהוראה אך שזה לא יבוא במקום הלמידה בכיתה. שילוב טכנולוגיה בהוראה זה דבר חיובי כשזה נעשה במידה.
הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע
השבמחקשלום נעמי,
בעיני "פייסבוק" יכול לשרת את המורה ואת התלמידים יחד ניתן לפתוח עמוד כיתתי,להעלות את שיעורי הבית, ללמוד יחד למבחנים ולערוך דיונים משותפים.
אני בטוחה שמורה שתעשה זאת תגלה שהתלמידים השקטים והמופנמים בכיתה שלא נוטים לדבר ולקחת חלק בשיעורים, לפתע יגלו עניין ויהיו פעילים. הפייסבוק הוא כלי יעיל מכיוון שכמעט לכל תלמיד יש חשבון היום.
העולם מתפתח ומתקדם וכך גם החינוך צריך להיות. עלינו המורים להיות מעודכנים ולכן, חשוב שגם למורים יהיה חשבון פייסבוק אחד או נוסף לצרכים לימודיים.אני חושבת שהחינוך של היום שונה ממה שהיה פעם. הטכנולוגיה התקדמה כיום מאוד ודברים השתנו. אני עדיין חושבת שעדיף שהלמידה תעשה בבית ספר ולא ע"י הפייסבוק. ככה התלמיד לומד יותר טוב ומרוכז במרבית המקרים. כאשר נמצא מולו מחשב הוא יכול לא להיות מרוכז וזה עלול לגרום לו לסטות מהנושא שנלמד.
כמובן שפייסבוק לא יכול להחליף איש חינוך. הלמידה צריכה להתבצע בכיתה, כי כך למורה יש אינטראקציה עם התלמיד.
אך לשלב פייסבוק בהוראה, משמע שילוב טכנולוגיה בהוראה הוא חיובי ואף עוזר כאשר הוא נעשה במידה הנכונה.
נעמי שלום,
השבמחקאני חושבת שהעלת פה סוגיה שנוגעת לרוב אנשי החינוך שנתקלים בשילוב הטכנולוגיה בחינוך לטוב ולרע, לדעתי ניתן להשתמש בטכנולוגיה לטובתנו המחנכים ולנצל משאב זה לטכניקות שונות ומגוונות להעברת החומר לתלמידים. העלת פה נקודות רבות למחשבה והיה מעניין מאוד לקרוא את דעתך בנושא.
סוגייה זו היא סוגייה אשר ניתן לדון עליה רבות. דעתי היא כי יש לתת את המקום לטכנולוגיה במערכת החינוך ובכלל, אך בכל זאת ישנם דברים שהתלמידים לא יכולו ללמוד בעזרת הטכנולוגייה והם בעיקר ערכים קישורים חברתיים ובעיקר איך להיות אדם.
השבמחקעדי שפר-טכנולוגיות מידע
השבמחקנעמי,
אני לא סתם חושבת שצריך לשלב, צריך יותר מזה, יש פה צורך של תיווך וחינוך, השאלה היא כמה המורים מהדור הקודם יכולים להבין את הפייסבוק באותה הצורה שצעירים חווים אותו? ואם אינם יכולים להבין את הדבר הזה באותה צורה, האם יכולים לתת את התיווך הנדרש לילד? הפאר שנוצר בין הידע הטכנולוגי של הילדים ושל המבוגרים כיום, גורם לילד להרגיש יותר חכם ויותר מבין מהמבוגר וזה סוחף איתו תוצאות שונות.
מכאן התלמיד מבין שאין לו למי לפנות בסוגיות הקשורות לרשת מפני שהמבוגר אף פעם לא היה בסיטואציה הזו ויש הרגשה שלא ידע להתמודד איתה בעצמו. אני חושבת שהמשמעות של הרשת בשביל הילדים היום היא שונה מאוד מאשר המשמעות של המבוגר. והמורים הצעירים באמת יכולים להיות הרבה יותר יעילים בתחומים אלה.
יש חשיבות גם למורים הוותיקים ולנסיון שלהם יש יתרון על המורים הצעירים, ויש לעבוד יד ביד ולשלב יותר צעירים במערכת החינוך השונות.
רותם כהן- טכנולוגיות מידע
השבמחקנעמי, עלתה כאן סוגיה חשובה במיוחד שבוערת עד היום ותמשיך לעלות עוד שנים רבות.
לדעתי- חשוב מאוד לתווך בין הרשתות החברתיות לתלמיד, להקנות לתלמיד מסגרת וגבולות גם בעולם הרשתות החברתיות.
מורה הוא דמות שיכולה להקנות דוגמא וגבולות אלו.
עם זאת,לדעתי אין תחליף למורה ותיק, עם ניסיון וידע עולם נרחב כל כך.
נעמי שלום, העיסוק הרב בשאלה מה מקומה של הטכנולוגיה בחיי היום יום של תלמידנו ובפרט המדיה החברתית, אינו . מלהסתיים.
השבמחקלדעתי, מורה של "אז/ של האתמול" יאלץ בלית ברירה לנסות להתקדם לעבר המודרניזציה, לקבל את העולם הדיגיטלי כחלק אינטגרלי וקבוע מחיי היום יום של תלמידיו ולנסות להבין אותו. בנוסף, על בית הספר לערוך הסברה הן למורים והן לתלמידים על החסרונות והיתרונות שבאים עם הטכנולוגיה. אין ברירה, חייבים למצוא דרכים להתמודד עם העידן החדש..
ליטל משיח, טכנולוגיות מידע
לינוי בכר- טכנולוגיות מידע
השבמחקהיי נעמי,
העיסוק ההולך וחוזר בנושא שימוש בטכנולוגיה בחיי התלמידים הוא אכן עיסוק שימשך עוד זמן רב אך לדעתי ניתן לנצל את הטכנולוגיה דווקא לטובת הלימוד. כמובן שזהו כלל אינו תחליף למורה אך עדין הטכנולוגיה כיום היא חלק ניכר בחיי התלמידים וניתן לשלב בין השניים למטרות לימודיות ואף לפיתוח עצמי.
מה שהיה בעבר שונה מהעתיד והעתיד הוא טכנולוגי לדעתי חשוב שיהיה את השילוב אך כמובן שזה הוא אינו הדבר ההופך את המורה לטוב יותר או טוב פחות.
ליהי עמיתי- טכנולוגיות מידע:
השבמחקשלום נעמי:
מאוד מסכימה עם הנושא שעליו דיברת. מאוד רלוונטי לתקופה האחרונה. אבל עם התקדמות הטכנולוגיה אין לנו ברירה אלא להתקדם יחד איתה בתחום הלימודי כמו בשאר התחומים. נכון- ישנם כמה חסרונות ואנשים שאינם מסכימים עם גישה זו. וכנראה שעוד ימשיכו לדבר על נושא זה עוד רבות בעתיד.
גל שוורץ - טכנולוגיות מידע
השבמחקשלום נעמי,
אני מסכימה איתך בכך שאין אנו יכולים להתעלם מכך שהיום הקשר החברתי העיקרי הוא ברשתות החברתיות וגם אני אשמח לקבל ולחשוב על דגמי הוראה מוצלחים על מנת לשלב נושא זה. אך אני חושבת שאנשי החינוך לא צריכים להתאים את עצמם באופן מלא למה שמקובל היום, יש גם דרכים אחרות שלא נכשלו בעבר ואין סיבה שיכשלו גם בעתיד. לעיתים צריכה להיות ההפרדה בין הרשתות החברתיות לבין הלמידה או לפחות שילוב בין השניים.