" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שלישי, 24 באוגוסט 2010

חוזרים לבית הספר - פייסבוק בהוראה

פייסבוק בהוראה ? ?
אמנם היום גם ילדי בית הספר היסודי מחזיקים בדפי פייסבוק , נרשמים לרשתות חברתיות , ושומרים על קשרים חברתיים דרך אתרים שונים .
כמובן שנשאלת השאלה - ומתי הם נפגשים ? אבל הפוסט הנוכחי הוא על נושא שילוב הפייסבוק . או אי שילוב הפייסבוק .
אמנם זוהי טכנולוגיה מוכרת לכולם , אמנם "לכולם יש " , אבל מותר וצריך לשאול : מהו מקום הפייסבוק בהוראה ?
והאם יש לפייסבוק מקום בהוראה ?
הדעות חלוקות לכאן ולכאן . גם הדעות שלי . מצד אחד - אי אפשר לעצור טכנולוגיה מוכרת בשערי בית הספר , אלא אף רצוי להצטרף אליה ( בדרך מובחנת ומושכלת ! ) ומצד שני - לא חייבים להכניס כל חידוש טכנולוגי להוראה ( ושוב : ממניעים מובחנים ומושכלים ) .
לדעתי - יש לתת את הדעת ליתרונות ולחסרונות שבהכנסת או אי הכנסת רשת חברתית להוראה .

אברום רותם כותב על נושא זה . על פי דבריו עקרון של רשת להוראה ולמידה הוא עקרון נכון, מוצק, ואף הכרחי בעידן המודרני דהיום (2010), בו קהילה מבנה ידע היא המודל המועדף על ההוראה והלמידה. יישום פרדיגמת הוראה-למידה של קהילה מבנה ידע באמצעות רשת מקוונת, הוא טבעי ונכון. אך הפייסבוק כפי שהוא לא מתאים לכך באמת:

1.אינטימיות ומעטפת הכוללת רק את קהל הלומדים ובעלי העניין של ממש - לא קיים בפייסבוק. נקודה. הבטחה שרק בעלי העניין יהיו במערכת, היא תנאי הכרחי לניהול למידה משמעותי, גם אם חלק מהפעילות פתוחה לציבור. אידיאולוגיות של הוגים הדוגלים בפעילות בסביבה רוחשת ורועשת ופתוחה בעקרון לכל דיכפין, אינם מעשיות, מהטעם הפשוט שגם הם לא ילמדו בתחנת הרכבת או בככר העיר, אך לא רק מטעם זה.
2.מרחבים ציבוריים / קבוצתיים בהם ניתן לעדכן תכנים וחומרים , כמו גם דיונים- קיים אמנם בפייסבוק, אך תפעול נכון והולם לצרכי הוראה ולמידה מסורבל מדי, מאולץ ואינו קולח כמו שצריך להתנהל בתהליך הוראה ולמידה.
3.עוד כלים הכרחיים כמו "דיסק אישי מקוון" - ניהול המידע האישי של קבצים, כמו גם אובייקטים אחרים הכרחיים לצרכי הלמידה - לא קיים בפועל.
4. ניהול זמן, ניהול ארועים לאורך השנה - מאולץ מדי ויישום שוטף לאורך שנת עבודה לא ממש מעשי.
5. קיום כלים דומים, של מימוש רשת קהילה מבנה ידע ייעודי לחינוך- קיים, גם אם לא אידיאלי, אך הרבה יותר טוב ממה שפייסבוק מציעה. כיום קיימים מערכות חינוכיות ייעודיות של מייקרוסופט, גוגל , ועוד שחקנים עתידיים גדולים בזירה, כולל פלטרפורמות חינוכיות ייעודיות (גם בעברית מתוצרת הארץ) קיימות ועתידיות.
6.האפשרות שפייסבוק יוציאו "גרסה לחינוך" קיימת תמיד, אך לא נראה שזה יתגשם בפועל, וגם אם כן, ההתכוונות העסקית תגבר על הפדגוגיה הנדרשת. נמצא שקיימים צרכים פדגוגיים שחלקם, לפחות עד היום, לא יישימים עבור המודל העסקי של פייסבוק.
מכאן, לא נותר אלא להיאנח, ולחפש מערכת שיתופית בהם ניתן ליישם עקרונות הוראה ולמידה עדכניים, מבלי לאלץ עצמנו, ולכפות כלי שאינו בנוי לשם כך כראוי, אפילו אם הוא עונה לשם "פייסבוק". וישנם כאלה...

דעתו של אברום רותם ברורה . ואני ממשיכה לחפש גם דעות אחרות .

ודעתכם ?

9 תגובות:

  1. כדאי לציין את schoology - מערכת לניהול למידה בעלת ממשק דומה מאד לזה של פייסבוק:
    https://www.schoology.com/home.php

    השבמחק
  2. הי נעמי,
    שילוב הפייסבוק בהוראה הוא נושא שמאוד מעניין אותי,
    כבר חשבתי, איך אוכל ליישם זאת בדרך הנכונה וחיפשתי חומרים בנושא, וכמוך התחברתי לדעתו של דר' אברום רותם שכתב מאמר נוסף על המורה שהופך להיות במלכודת הרשת החברתית ! עצם המחשבה שאנו כאנשי חינוך יוצרים קשר עם תלמידים בסביבתם הטבעית יוצרת נקודה לזכותנו, זה חלק מההתנהלות המקצועית של מורה עדכני כשהתנהגותו ברשת מהווה דוגמה לתלמידיו להתנהגות ראויה.
    ורד.

    השבמחק
  3. נעמי,
    הנושא מעניין וההתלבטות קשה!
    אני מסכימה שיצירת קשר עם התלמידים בסביבתם הטבעית היא לטובתנו ומאפשרת גם להיות ם היד על הדופק ולקלוט מסרים שונים, מצד שני- מה עם הפרטיות שלנו? ומה האחריות שלנו?
    ויש עוד נקודות רבות למחשבה...
    דורית

    השבמחק
  4. הגבתי , נעלמה התגובה . לאן ? שוב הגבתי - שוב נעלמה . אני לא מתעלמת מהמגיבים לפוסט , זה לא אני ... זו התגובה ...
    עדיין אני חושבת שעלי , כמורה וכמחנכת לשמור על "האני " המקצועי שלי בדרכים שונות מהפייסבוק . אני לא רוצה להיות חברה של התלמידים שלי , ואני חוששת שיצירת דפים משותפים בפייסבוק תעורר אצלם את תחושת החברות . מלבד זה - אני אלמד מתמטיקה בכיתות ד' ה' ואינני יודעת אם הפייסבוק הינו דרך טובה ויעילה לשילוב הנושא.
    ועוד בקשה - אם יש למישהו מקוראי הבלוג , דרך מעניינת לשילוב מתוקשב במתמטיקה , ולאו דווקא משחקים - אשמח לקרוא וללמוד .

    השבמחק
  5. נעמי היקרה,

    קראתי את הפוסט שלך בעיון רב. אני מתחברת לדברי אברום רותם, ואיני רואה כל אפשרות להתאים את מבנה טכנולוגיה זו להוראה וללמידה.
    במאמר שנתפרסם בחודש מרץ 2010, עולה השאלה מדוע מיליוני אנשים נמשכים לעבוד ברשתות חברתיות מסוג פייסבוק? מדוע חווית המשתמש ברשתות חברתיות כגון פייסבוק היא כה רבה בעוד מערכות הלמידה המתוקשבות הקיימות מסוג LMS אינן גורמות להתלהבות אצל הלומדים?

    מהי מערכת LMS ?
    Learning Management System) LMS) או Training Management Systems) TMS) הנה מערכת תוכנה ההופכת את תהליך הניהול של הלמידה לתהליך אוטומטי וחכם. LMS מאפשרת רישום של לומדים, מעקב אחר קורסים ומעקב אחר תוצאות למידה של לומדים. מערכות LMS מאפשרות בנוסף הפקת דוחות לדרג המנהל את ההדרכה או הידע בארגון. מערכות LMS מאפשרות מעקב אחר כל סוגי ההדרכה החל ממערכות הדרכה מסורתיות מבוססות כיתה, דרך מערכות הדרכה ממוחשבות מבוססות תקליטור וכלה במערכות WBT.

    אולי כדאי לשקול לאמץ את הארכיטקטורה של רשתות חברתיות בתכנון אחר של מערכות למידה מתוקשבות, דבר שיכול להוות נקודת זינוק טובה להתאמת סביבה לימודית, שתהיה מותאמת ונגישה ללומדים. (-:

    קישור למאמר שהוזכר:
    http://blogoehlert.typepad.com/eclippings/2010/03/facebook-vs-the-lms-can-someone-explain-this-to-me.html

    איריס.

    השבמחק
  6. בינתיים חלפה לה שנה, ולא נראה שהרבה השתנה.
    כולם מדברים, גם בעולם על הפייסבוק בהוראה-למידה. מצאתי כל כך מעט תכלס שעושים זאת, ומצאתי המונים שמדברים על זה.
    הנני מזמין אתכם לעקוב. במהלך החודש הקרוב 12-2011, נוציא סקירה והתייחסות עדכנית לנושא חושב זה, שנכנס אמנם לשיח הציבורי, אך רק כדיבור "על" ולא התנסות ממשית בכתה מול תלמידים...

    השבמחק
  7. נעמי,
    חלפו להן ארבע שנים מאז לכתיבת הפוסט. ניתן לראות שדבר לא השתנה מאז- המחלוקת לגבי נושא הפייסבוק בתחום ההוראה עדיין קיים. אין תגובות חד משמעיות לגבי השימוש בפייסבוק האם זה מועיל והאם זה לא. ייתכן שהשימוש בפייסבוק בתחום החינוך תלוי אך ורק בשיקול דעתו של המחנך.

    סיון

    השבמחק
  8. נעמי,
    נושא זה מעניין מאוד אך יש כאן התלבטות קשה. הפייסבוק הוא כלי עזר לתלמידים וניתן לפתוח קבוצות ולנהל קשר עם התלמידים. לפי דעתי יש היום דרכים אחרות לנהל קשר כיתתי עם תלמידים, אני פחות מתחברת לפייסבוק עם תלמידים כיוון שיש לשמור על חשיפת הפרטיות של המורה

    השבמחק
  9. סבינה בנימינוב - טכנולוגית מידע
    נעמי שלום, חלף זמן רב מאז פוסט זה ולמרות שאת כבר לא מפרסמת בבלוג הזה יותר, אכן ישנה התלבטות רבה אם הפייסבוק מועיל בתחום החינוכי. אני חושבת שבפיסבוק דווקא יש יתרון, משום שכיום כמעט לכל אחד יש פייסבוק, אשר בו ניתן לפתוח קבוצות (אשר ניתן להפוך אותן גם לפרטיות) ולשתף מידע זה עם זה, אינטימיות היא חשובה. גם בו אפשר לנהל אירועים, לארגן דברים וכו'... וכל שנה ניתן לראות פיתוחים חדשים של הפייסבוק. אני חושבת שיש לעשות שימוש נבון בפייסבוק, ולהסביר לתלמידים כיצב להשתמש בו בצורה הנכונה תוך כדי ניצול יתרונותיו.

    השבמחק