" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שלישי, 7 בספטמבר 2010

פתיחת שנה - סיכום סמסטר- או : הבלוג ואני

לפני שבוע נפתחה שנת הלימודים . חזרתי לעבוד לאחר שנת שבתון . בחדר מחשבים הותקנו מחשבים חדשים ובחלק מהכיתות קיימים כבר מחשבים ומסכים וברקו . אכן - בית ספר מתוקשב . ואני מקווה שאוכל לנצל באופן מושכל את הקיים והציוד הטכנולוגי בבית הספר על מנת לקדם . לקדם אותי - להיות מורה מתוקשבת אשר משלבת את הטכנולוגיה בעבודה השוטפת . וכאן - המבחן האמיתי . לפי דעתי כאשר הטכנולוגיה תהפוך להיות חלק שגרתי , רגיל , בעבודתי ולא ניצול לשם " ניצול זמן " או "סיום שיעור " כי אז אדע שאני צועדת בכיוון נכון .
לקדם את התלמידים - אני יודעת שהם "יודעים הכל " - ועדיין אני מוצאת שיש לי מה ללמד . אני לא מרגישה מיותרת בשיח המתוקשב בין התלמידים לביני .
סמסטר נוסף לכתיבה בבלוג . לעיתים הבלוג היווה דרך לקריאת מאמרים , לבחינה של רעיונות וכתיבה של אחרים , ולאחרונה - גם מקור לתגובות , תגובות שלי לבלוגים של עמיתים וכן קריאה של תגובות לבלוג שלי . האמת - מרגע שהגבתי יותר העניין שלי בבלוג גבר . היה לי חשוב להגיב , היה לי חשוב לקרוא דברי אחרים , ללמוד מאחרים , להנות .
אני רוצה להודות לכל מי שהגיב , קרא , העיר והאיר .
אני רוצה להודות לכל כותבי הבלוגים . אתם מלמדים אותי .

האטרקטיביות של הבלוגים נובעת בראש ובראשונה מקלות השימוש בהם. הבלוגר יכול לערוך ולעדכן תכנים חדשים מבלי לדעת שפות תכנות של אינטרנט. על פי Fiedler, מומחה לפדגוגיה טכנולוגית (אוניברסיטת Augsburg, גרמניה) – הבלוגים מהווים כלי רב עוצמה התומך הן בלמידה אינדיבידואלית והן בלמידה שיתופית במסגרת עבודה עתירת מידע ולמידה מחוץ למסגרת פורמלית הרווחות כיום.
למרות שלבלוגים יש השפעה חינוכית משמעותית היא אינה נובעת באופן אוטומטי וללא סיכונים – בתחילה הבלוג נתפס כבמה לפרסום, אך ככל שהזמן עובר, הבלוג הופך לפורמט של שיחה.
למרות הסיכונים (מקרים של כתיבה בוטה וניבול פה מצד תלמידים מסוימים), מורים ותלמידים חשים בסך הכל ביתרונות הבלוגים: אלה מעודדים את התלמידים לכתוב, תוך שימת לב גבוהה לרמת הכתיבה מתוך ידיעה ומודעות כי התכנים חשופים למעשה לעיני כל העולם.
ריצ'רדסון מסכים שכתיבת וקריאת בלוגים עשויה לשפר בין השאר מיומנויות של כתיבה, חשיבה ביקורתית ואורייאנות מידע, אלא שלדעתו תרומתם הגדולה ביותר היא ב-
1. מתן אפשרות לתלמידים לשקף את כתיבתם ומחשבותיהם, כפי שהן, באופן בלתי אמצעי.
2. מתן אפשרות לכתוב על נושא לאורך זמן ולכסות אותו אפילו בטווח של משך חיים שלמים.
3. מתן אפשרות לחבור בין כותבים וקוראים לשיח מתמשך, המוביל להמשך כתיבה וחשיבה.
לדעת המחבר מהות הבלוגים אינה הכתיבה אלא בראש ובראשונה קריאה. קריאה מסוג ייחודי - של תחומי העניין הקרובים לקורא (תרבותו, קהילתו, רעיונותיו) תוך הפניית שאלות, ביקורת ותגובה אל יוצרי התכנים.

Educational Blogging
ועוד משהו : שנה טובה !!

2 תגובות:

  1. נעמי,
    "סוף זה תמיד התחלה..." אמנם הסמסטר הסתיים, השנה התחילה ואני מקווה שתביא שינוי בעיקר בנושא התקשוב בבתי הספר. קראתי על ההתחדשות בתחום התקשוב בבית הספר שלך והתמלאתי קנאה. אני בטוחה שתשכילי ליישם את מה שאנו לומדים בבית ספרך.
    אני מאחלת לך הצלחה בעבודה והצלחה בהמשך הלימודים.

    השבמחק
  2. היי נעמי'לה,

    בפוסט זה בנושא הבלוג, הנך מציינת ומפרטת את חשיבותו של הבלוג ותרומתו לחינוך.

    בנוסף , אני חושבת, שמחנך אשר מנהל בלוג כיתתי יכול לתרום רבות לגבוש ולחזוק הקשר בין התלמידים בכיתתו. על כך פרטתי בפוסט האחרון שלי.
    את מוזמנת להכנס לבלוג ולקרוא.

    ממני, איריס.

    השבמחק