" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שלישי, 17 באוגוסט 2010

פוסט על בלוג

פוסט על בלוג ( בבלוג ..)
מיד פעם אני חוזרת למקור , לשאלה הבוחנת את מטרת הבלוג וכן את דרכי ההערכה שלי את עצמי . האם אני עושה שינוי כלשהו בדרך ההתייחסות שלי לבלוג ? האם אני משפרת כתיבה , עמדות , טיעונים , יצירתיות , ביקורת , הערכה ?
מקווה שכן . למרות שרק אחרים יוכלו להעריך באובייקטיביות ומקצועיות .

קראתי מאמר של עמי סלנט בנושא הבלוגים . על פי מאמרו מיומנויות חדשות של אוריינות מידע וכתיבה בעידן המתוקשב מניעים כיום מרצים באקדמיה ומורים בבתי ספר לפתח פעילויות בקורסים או בכיתות באמצעות בלוגים. המגמה הזו עדיין אינה בהיקף של יישומי הפורומים וקבוצות דיון בהוראה, אך היא הולכת ומתחזקת בשנתיים האחרונות.
ב"מרכז ללימודים אקדמיים " קיימים פורומים לכל קורס , אך רק הסטודנטים במגמת תקשוב כותבים בלוגים . מפעם לפעם אני נתקלת באיזכור שמות של תלמידי המגמה בגוגל , בהקשרים השייכים לבלוגים . תנסו לכתוב " פערים דיגיטליים " או "מטרות כתיבת בלוג " ... או כל נושא אחר ( המופיע בתגיות של הבלוגים ) , ואנו על המפה . הפכנו להיות מקור ידע .
המרצים והמורים מחפשים מרחב למידה שונה וייחודי יותר מזה שמוכתב ע"י פורומים ממוחשבים בקורסים. מרחב המאפשר להם ביטוי עצמי יצירתי יותר , לפחות בתחום החינוך - חשוב להם לתת ביטוי לקולם של הסטודנטים והתלמידים. אין ספק כי מגמה זו תלך ותתחזק בשנים הקרובות הן נוכח התפתחויות כלי התקשוב של ה-WEB.2 והן לאור החשיבות של הפעלת סטודנטים או תלמידים במטלות של כתיבה, איסוף מידע ומיומנויות מידע.

במאמרו מפרט עמי סלנט מספר דגמי הפצת מידע (Deployment models) לבלוגים בהוראה :
עצמאי (independent) - לכל סטודנט או תלמיד יש במסגרת הקורס בלוג משלו, עם שליטה מלאה על התכנים הנוגעים לקורס או למסלול הלמידה. הבלוג של הסטודנט מקושר לבלוגים אחרים של עמיתים בקורס וגם לבלוג המרכזי של המרצה.
בלוג מרצה – המרצה מנהל בלוג מרכזי עבור הקורס אותו הוא מלמד והסטודנטים מגיבים בבלוג זה להודעות ולהתייחסויות. המרצה הוא היחידי המעלה תכנים ומציגים, אך הסטודנטים נדרשים להגיב עם הערות בסופה של כל הודעה/רשומה (post)
כיתתי-שיתופי - הבלוג שייך במשותף גם למרצה/מורה וגם וללומדים בקורס. כולם יכולים להעלות חומרים, להגיב ולחלוק מידע.
צוותי – קבוצת לומדים או קבוצת סטודנטים מנהלים ביחד בלוג ייעודי כחלק מפרוייקט או חלק מקבוצת למידה במסגרת הקורס (לדוגמא: הבלוג של קבוצת אופק במכללת גורדון לחינוך).

לדעתי הדגם הראשון - העצמאי - הינו הדגם בו אני כותבת . הבלוג עצמאי , אישי ,השליטה על התכנים הינה שלי ( ואתם מוזמנים להגיב ) יש לי קישורים לבלוגים אחרים . אני מגיבה לתגובות , ומגיבה לבלוגים אחרים .
נושא נוסף הנסקר במאמר הינו : אבטחת האיכות של בלוג הקורס .
שרה לוהנס, דוקטורנטית באוניברסיטת קולמוביה, חוקרת את השילוב של בלוגים בהוראה, במיוחד בקורסים אקדמאיים. לדעתה, בלוגים של קורס אקדמי תורמים רבות להעצמת הסטודנטים בקורס. בעוד הפורום נתפס על ידי הסטודנטים ככלי בקרה הרי הבלוג נתפס על ידם ככלי יצירה וזהות. בבלוג של הקורס פריטי המידע המועלים לבלוג (POSTS) צריכים להיות איכותיים, מבוססים על מקורות מידע וכתובים היטב לא כמו בבלוגים מחוץ לחינוך – שם רמת האיכות של פריטי המידע (POSTS ) היא לעתים שטחית.
הפורומים השונים של הקורסים משמשים לי כפלטפורמה לליבון בעיות , או כשליחת הודעות ( ממני או מהמרצה ) ואין לזלזל בפורומים , אך מטרתם הינה אחרת .
פריטי המידע שהסטודנטים מעלים לבלוג הקורס צריכים לשקף עמדות וחוות דעת ברורות (point of view) של הלומדים בנושאים אותם מעביר המרצה. בהקשר זה הכתיבה של הלומדים צריכה להיות אוטנטית ומשקפת את ההתייחסות שלהם והשקפת עולמם. עם זאת, אין להצר את עולמם של הסטודנטים בקורס ולאפשר להם להתבטא רק בנושאי התכנים המוכתבים על ידי המרצה אלא יש לאפשר להם למזג התנסויות מחוץ לעולם הכיתה או הקורס.
ואני שואלת, תוהה : אם הייתי יכולה להוסיף התנסויות שונות שאינן קשורות לעולם התוכן של הקורס , על מה הייתי כותבת ?
( למשל , על סיום שנת השבתון ... )

3 תגובות:

  1. נעמי היקרה,
    בראש ובראשונה צריכים להיקבע ע"י המרצים והמורים כללים ברורים ומוסכמים לשימוש בבלוג, כפי שנעשה אצלנו. מעבר לזה, אני חושבת שהאופי של כל כותב הוא בעלת משקל ונוכחות בבלוג האישי מכאן ניכר השוני בכל בלוג ובלוג גם אם יש מכנה משותף לכולם...
    אני שותפה מלאה לתחושות שהזכרת כאן בפוסט ולפני כל פוסט חושבת ותוהה על כל אותם נושאים חשובים ורלבנטיים שהייתי רוצה לכתוב עליהם ולשתף בהם את שאר הקוראים, אולי ננצל את ההזדמנות לאחר סיום הלימודים ?
    ורד.

    השבמחק
  2. נעמי,
    מעניין... גם אני התייחסתי למאמרו של עמי סלנט בפוסט האחרון שלי וגם אני כתבתי על בלוג.. אך מזווית מעט שונה.
    היה מאוד מעניין לקרוא את דברייך ולהתרשם מנקודת מבטך.
    בעקבות ההתנסות שלי בבלוג- אני מרבה לחשוב על שילוב הבלוג בשנת הלימודים הקרובה בכיתתי, קוראת חומרים בנושא וגם מצאתי שימושים מעניינים.
    דורית

    השבמחק
  3. לורד ודורית :
    נושא אחד : כתיבה בבלוג , ומספר דעות ותגובות , וכבר יש לנו דוגמה נהדרת לשימוש בבלוג .כל אחת מביעה דיעה , מוסיפה , מגיבה , כותבת , ושוב מגיבה וכך - נוצר בלוג בעל דו שיח / רב שיח . פוסט פורה ומעניין - וכל זאת בזכותכן .
    מכיון שבשנה הבאה אהיה מורה מקצועית למתמטיקה ולא מחנכת , אינני יודעת כיצד אוכל לעשות שימוש בבלוג , אבל - כרגע - אני נהנית לקרוא את תגובותיכן ומודה לכן .
    אני לומדת מכל פוסט , שלי ושל אחרים , וכן מתגובות שונות .

    השבמחק