" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 25 ביולי 2010

מדיניות תקשוב - מבט אישי

במסגרת לימודינו בקורס : " שילוב טכנולוגיות תקשוב בלמידה - היבטים בינלאומיים " בהנחייתה של ד"ר חגית מישר טל , התוודעתי בשיעור האחרון לנושא של מדיניות התקשוב בארץ . בין המושגים הראשונים שנאמרו בשיעור , קפצתי ממקומי לשמע " מערכת תוא"ם " . משהו מזמני .... מזמן מזמן . (לפני כ 27 שנים !! אבל מי סופר . . . )
את השנים הראשונות שלי בהוראה , עשיתי בבית ספר "ברנר " בתל כביר . אין מקום אחר בו הייתי בוחרת להתנסות כמורה צעירה במערכת . בבית ספר זה התוודעתי למערכת תוא"מ - מערכת מיחשוב ראשונית ומתקדמת , אשר היתה מבוססת על איבחון אישי , הערכה אישית ותירגול אישי . המערכת איבחנה את רמתו של הילד , ולאחר האיבחון - ניתנו לתלמיד שיעורים בהתאם לרמתו . מכיון שהתלמיד הגיע למערכת פעם - פעמיים בשבוע בלבד , עלינו היה מוטל להמשיך באופן דומה את עבודתו של התלמיד . זאת אומרת ללמד באופן כמעט אישי ! כל תלמיד ברמתו , כפי שנמסרו ע"י הדוחות מהמחשב .
לנו - זה היה כמעט בלתי אפשרי . כיצד ניתן ללמד באופן פרטני כל כך הרבה ילדים ולהתאים לכל ילד את רמתו . המערכת דגלה בעבודה אישית , אך כאשר התלמיד יושב מול המחשב זה ייתכן ואפשרי - אך בכיתה ? ?
מבחינת התלמידים - התלמידים אהבו את העבודה מול המחשב , מבחינה אישית הם הרגישו שזה "מדבר " רק אליהם ,ההצלחות והכשלנות נשארו בינם לבין המערכת . מבחינה קהילתית , היתה הרגשה שהם מתקדמים יותר מתלמידים באזורים המבוססים יותר בתל אביב . מערכות אלו לא הוכנסו לכל בתי הספר .
למעשה לאחר מספר מועט של שנים הן הוצאו ממערכת החינוך . ההשקעה הכספית והטכנולוגית היתה עצומה !
לאחר מספר שנים עזבתי את בית הספר ועברתי ללמד בראשון לציון . שם כבר הוכנסו פדגוגיות אחרות שיישמו למעשה את מדיניות התקשוב ( של אז .. ) מחשבים בכיתות או בחדרי ספח , עבודה קבוצתית , שילוב .
בתגובה לאחד הפוסטים של יענקל - כותב אלישע בביוף : " הפוסט הזה החזיר אותי בהינף קולמוס 25 שנה אחורנית , לתקופת מערכות תוא"מ ( תרגול ואבחון באמצעות מחשב ) ... גם מערכת זו , ששווקה בממון רב , הבטיחה גדולות ונצורות למערכת החינוך ביישובי הפריפריה , וההבטחה הגדולה נגוזה , יחד עם הכסף הגדול ששולם עבורה " .

במגמה שעוסקת בחדשנות טכנולוגית , מהנה מאוד , מידי פעם , להיות נוסטלגים .

4 תגובות:

  1. נעמי היקרה,

    נהניתי מאוד לקרוא את הפוסט שכתבת בהתלהבות רבה. מי ייתן ותהיינה יוזמות נוספות מסוג זה, אשר יחזיקו מעמד קצת יותר זמן ממערכת זו.

    איריס.

    השבמחק
  2. נעמי היקרה,
    את היית שם בתחילת הדרך כאשר נכנסה למערכת החינוך מערכת תוא"ם ואת נמצאת עכשיו בעיצומו של תהליך הכשרתך המקצועית בתחום התקשוב...שימי לב מתי כל זה התחיל ולאן התקדמנו מאז ?
    ראיתי איך התפעלת במהלך השעור כשנזכרת בעברך ואני קוראת את הפוסט שלך ונהנת מההתלהבות המורגשת שלך !
    אכן להיות נוסטלגיים זה קסם של דבר,
    המשיכי כך,
    ורד.

    השבמחק
  3. נעמי היקרה!
    נהנתי מאד לראות את ההתלהבות האמיתית שלך ממערכת תוא"ם ואת הזכרונות שלך מבית הספר הראשון בו עבדת. הזדהיתי איתך מאד במקום העבודה שלטענתך היה חוויה ראשונית נפלאה להתחיל בה את שנות עבודתך כמורה. גם אני כמוך, התחלתי את עבודתי באילת, בעיירת פיתוח, ומאד נהנתי משנות עבודתי שם. למרות התלמידים ה"קשים" והבעיות הקשות של כל משפחה ומשפחה, הם יודעים להעריך ולהוקיר כל דבר קטן שעושים עבורם. אני מניחה שהתלהבות המחשבים, אז באותה התקופה, הייתה עולם ומלואו עבור תלמידים אלו...

    השבמחק
  4. דנה אביב- קורס טכנולוגיית מידע

    נהנתי לקקורא את הפוסט הזה, וכמורה לעתיד קיבלתי השראה ואני מקווה שאהיה מרוגשת כמוך מתהליכים לימודיים חדשים

    השבמחק