" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שישי, 9 ביולי 2010

מדיניות תקשוב לאומית

במסגרת הקורס : שילוב טכנולוגיות , תקשוב בלמידה - היבטים בינלאומיים , בהנחייתה של ד"ר חגית מישר טל עסקנו בשיעור האחרון במרכיבי המדיניות הלאומית . בדקתי מספר נושאים בהקשר למדיניות בארץ :
* הגדרת מטרות התקשוב - מהו הרציונל שעומד מאחורי המהלך ? מהם היעדים שהוא אמור להשיג ? למה זה טוב ?
* הקצאת משאבים - תשתיות , תוכנה , תכנים , הכשרה .
החל משנת הלימודים תשע"א נערך משרד החינוך להתחיל ביישום "תוכנית המיחשוב החדשה " בכ -400 בתי ספר יסודיים , בצפון הארץ ובדרומה . במסגרת התוכנית יקבל כל מורה מחשב נייד וכל כיתה תצוייד במקרן , ברמקולים וחיבור אלחוטי לאינטרנט . ב -20 בתי ספר נוספים יקבלו גם התלמידים מחשבים ניידים . במקביל לפרסום התוכנית , נמתחה ביקורת מצד גורמים אקדמיים על התוכנית :
פרופ' רוני אבירם מה"מרכז לעתידנות בחינוך" טוען כי אין התייחסות מספקת לצורך לפתח תפיסה חינוכית חדשה ,שמיחשוב יהיה הכלי שלה . " אפ הפדגוגיה לא תקבל את תשומת הלב הראויה ,כגודל היומרה -כך תהיה גדולה המפלה ."
ביקורת נוספת הושמעה ע"י פרופ' גבי סלומון אשר טען :"הצלחת השינוי תלויה באופן מכריע במידה שבה המורה יודע ורוצה לעבור מפדגוגיה מסורתית לחדשנית , ובלי הכשרה מתאימה זה לא יקרה " , דבריו הובאו לנוכח העבודה כי תקציב נמוך ביותר יוקצה לצורך הכשרת מורים .
במסגרת הלימודים כאן , במרכז ללימודים אקדמיים , אנו שומעים ולומדים החל מהסמסטר הראשון על חשיבותה העליונה של הכשרה נכונה ומתאימה על מנת לגרום לשינוי . מקריאת כתבות נוספות וכן מסמכים של משרד החינוך אכן עולה הצורך הברור במיחשוב בתי הספר , הטכנולוגיה מהווה אמצעי לשיפור ויעילות של תהליכי הלמידה וההוראה , אך אם הדבר לא יבוא בד בבד עם הכשרה מתאימה , ( לדוגמה - כאן ! ) כל מטרות שילוב המחשבים לא יצליחו . אני רואה בתי ספר אשר יש בהם ציוד טכנולוגי , כיתות ממוחשבות - אך בהעדר הכשרת צוות המורים המחשב משמש להקרנת פרקי תנ"ך מפורשים או לשם "סתימת חורים " במערכת . השיעורים עדיין פרונטליים , ואני שומעת משפטים כמו " ...ואם יהיה לנו זמן אז בסיום השיעור נראה סרטון בפריינפופ שקשור לשיעור ..... ". ( ולא שלא ניתן לערוך שיעורים מדהימים באמצעות סרטוני בריינפופ ) המחשב לא פורץ את גבולות הכיתה ולא את גבולות הזמן .
אין לי כוונה לשאת נס של שינוי אבל אני מקווה להשתמש בהכשרה שלי על מנת לעשות דברים קצת אחרת .

2 תגובות:

  1. נעמי היקרה,
    אנ רוצה כאן לחזק את דבריך! השכם וערב יוצאות תוכניות על גבי תוכניות...זוכרת ?
    פרויקט כתו"ם, "מחשב לכל ילד", ועכשיו תוכנית המיחשוב החדשה, רק בצפון הארץ ובדרומה. ושוב חזרנו לנקודת ההתחלה, לאן התקדמנו???
    אני בהחלט מסכימה עם הביקורת של פרופ' גבי סולומון, צריך להשקיע בראש ובראשונה בהכשרת מורים, הם יהפכו לצוות המוביל להצלחה של כל תוכנית, עדיין לא השכילו שם בצמרת מקבלי ההחלטות להבין?
    להתראות, ורד.

    השבמחק
  2. היי נעמי
    במסגרת שלל תפקידיי בבית הספר אני משמשת גם כרכזת מחשבים ,גם אני כמוך נתקלתי במורים אשר חוששים מהטכנולוגיה ולאחר השקעה כלכלית עצומה , תשתית וכו' ישנם מורות שעדיין לא מחוברות למחשב ומבחינתם כניסה למעבדת המחשבים מהווה בזבוז של שעת לימוד ולכן חובה שתהיה גם הדרכה למורות ואכן לאט לאט במשך תקופה לימדנו את המורות גם אני באופן אישי וגם הדרכה מבחוץ הכרות עם המחשב ובניית תוכניות מתוקשבות וכיום רוב המורות (לא כולן)נהנות להיכנס למחשב ולעבוד גם באתר הבית ספרי ששם יש עבודות מתוקשבות שהכנתי וכן באתרים נוספים כך שהשינוי מחלחל אבל לאט
    בברכה אורלית

    השבמחק