" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 11 ביולי 2010

פער דיגיטלי

במוסף "המגזין" של עיתון מעריב קראתי היום כתבה אשר כותרתה : " להבה של תקווה " . מרכזי להב"ה הוקמו ב12 מקומות בארץ על מנת לצמצם את הפער הדיגיטלי . השאיפה של להב"ה , יחידה במשרד האוצר , היא לשנות את המציאות הקיימת במדינת ישראל על ידי מתן אפשרות לכל אזרח להשתמש באינטרנט ולרכוש את הידע הנחוץ לו . שר האוצר יובל שטייניץ החליט על הכפלת מספרי המרכזים , בדגש על האוכלוסיות הערבית , החרדית והאתיופית , והגדלה משמעותית של כישורי התעסוקה שלהן . ואכן , נתוני לשכת התעסוקה מצביעים על כך ששמונים אחוז מהנשלחים אל הקורסים של להב"ה הצליחו להשתלב במעגל העבודה .
הפער הדיגיטלי מוגדר כפער הנוצר בין אלו שיש להם נגישות לסביבות הדיגיטליות ואוריינות דיגיטלית לבין אלו שאין להם נגישות לסביבות הדיגיטליות ואין להם אוריינות דיגיטלית .
אי נגישות לסביבות הדיגיטליות נובעת בעיקר ,ממחסור במשאבים . משמעותו של פער זה באה לידי ביטוי במודעות , בתשתיות , באוריינות דיגיטלית , וביכולת של פרטים וארגונים להשתמש בטכנולוגיות מידע כאמצעי ייצור .
אי נגישות לסביבות הדיגיטליות עלולה להביא להחרפת הפערים החברתיים הקיימים .


על פי הבנתי הפערים הדיגיטלים בארץ הם מהגבוהים בעולם . הרכב האוכלוסייה הרב , ( חרדים , ערבים , אתיופים , ילדי עובדים זרים , ועוד..) והרב תרבותיות בארץ תורמים ליצירת הפערים . אך על המדינה להקציב תקציבים רבים על מנת לצמצם פער זה .החשיבות הינה חשיבות לאומית מעבר לחשיבות החינוכית והחברתית . אני רואה ביישוב שלי את המאמצים הרבים לצמצום הפער ועדיין , עצם העובדה שאני כותבת את הפוסט הזה באמצעות המחשב נייד שלי , ואילו בבתים אחרים עדיין אין מחשב ! , צריכה לעורר את הרשויות המתאימות . בימים האחרונים דובר רבות בכלי התקשורת על לימודי הליבה בחברה החרדית ועל כך שחוסר לימוד זה גורם לאבטלה וליציאה ממעגל העבודה , ולהנצחת פערים כלכליים . שוב אני רואה כי החינוך יוכל להיות הכלי החשוב ביותר לצמצום הפער ובכך להביא לצמיחה בחינוך , בחברה ובכלכלה .

משרד החינוך - האגף לחינוך יסודי - הפער הדיגיטלי בישראל .

3 תגובות:

  1. נעמי
    קראתי בעיון את דבריך ומעניין איך הדברים מתחברים. במסגרת הקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה: היבטים בינלאומיים, קראתי את המאמר של קוזמה המתייחס גם הוא לפערים הדיגטאלים ביןהמדינות המפותחות לבין מדינות העולם השלישי. אך כמו שנאמר "עניי עירך קודמים" מצער שגם במידינתו הקטנה עדיין יש חברות ומגזרים שהעידן הטכנולוגי עוד לא חדר אליהם. אין ספק שמן הראוי שהמדינה תתגייס על מנת לצמצם פערים אלווכפי שקראתי במאמר כדי להביא לשינוי צריך שיהיה חזון, שהנושא יהיה בראש סדר העדיפות הלאומי וכל הגורמים יתגייסו למען אותה מטרה.

    השבמחק
  2. דניאל כהן- טכנולוגית מידע
    היי נעמי,
    קראתי את דברייך והתחברתי אליהם מאוד. אני חושבת שעם המצב כיום אין ספק שצריך שלכל תלמיד יהיה לפחות מחשב אחד בבית על מנת לצמצם את הפער הדיגיטלי והחברתי שכבר נוצר.
    וכפי שאמרת אפשר באמת להתחיל בחינוך על מנת להביא לצמצום הפער.

    השבמחק
  3. ורוניקה פוטך- טכנולוגיית מידע

    שלום נעמי,
    אני חושבת שמאוד חשוב לצמצם את הפער הדיגיטאלי, בעיקר כשהטכנולוגיה הולכת ומתפתחת עם השנים במהירות מאוד גבוהה. אני חושבת שהפרויקטים שהוקמו על מנת לצמצם את הפער הדיגיטאלי הם מאוד חשובים גם כי הם תורמים אישית לאותם אוכלוסיות הזקוקים לכך וגם כי הם מגשרים בין הקבוצות השונות בחברה ומצמצמים גם את הפער החברתי- קהילתי.

    השבמחק