" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום שבת, 17 ביולי 2010

סביבות למידה מבוססות מולטימדיה

במסגרת הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות " בהנחיית ד"ר רחל מינץ וגב' גלית בן צדוק , קראתי מאמר שנושאו "עזרים ללמידה במולטימדיה מבוסססת מחשב " ( Mater & Moreno , 2002 ) . המאמר מציג תיאוריה קוגניטיבית של למידה במולטימדיה הנשענת על שתי תיאוריות :
* תיאוריית עומס קוגניטיבית
* ותיאוריית למידה הבנייתית .
בהסתמך על התיאוריה נבנו מספר עקרונות לעיצוב והדרכה בסביבת למידה במולטימדיה . בפוסט זה ברצוני לסקור עקרונות אלו ולהראות כיצד בעבודתנו היומיומית ניתן ליישמם על מנת להעשיר את ההוראה , וללמד באופן מעניין ומהנה יותר .
1. עקרון הייצוג המרובה - עקרון זה טוען שעדיף להציג הסבר במילים ותמונות מאשר במילים בלבד .
יישום : כל הסבר ייצוגי ולצידו הסבר מילולי עדיף על הסבר מילולי בלבד . תחשבו על הילדים בכיתות שלפעמים "נידונים " להקשיב במשך דקות ארוכות להסבר מייגע , כשחלקם מאבד לאחר זמן קצר את הקשב . אם "נכניס " עזרים ייצוגיים הרי שבכך אנו שוברים את ההסבר המילולי . ( כמה פעמים שמענו : "כמה שהיא מדברת " ..... ) תמונות - היום כשאנו יכולים להעזר באינטרנט , הרי עומדים בפנינו אין ספור תמונות וייצוגים .
2. עקרון הרצף - עקרון זה טוען שעדיף להציג מילים ותמונות המקביל , באופן סימולטני .
יישום : בד בבד . קיימים נושאים שונים שלא ניתן להסבירם ללא הקבלה של ייצוג גרפי . הלומד מקבל 2 ייצוגים של אותו החומר בו זמנית או ברציפות . למשל : שבר . הרי אף אחד מאיתנו לא יתחיל ללמד על מהות השברים ללא ייצוג , תמונה למושג . הדבר צריך להיות בד בבד , תוך כדי ההסבר אנו מראים את התמונה . ( וזה הרי כל כך ברור ... )
3. עקרון הבהירות - הסברי המולטימדיה מובנים יותר כאשר הם כוללים מעט מילים ויותר מוסיקת רקע וצלילים .
יישום : לא בכל מקום . אנו מדברים על יישומי מולטימדיה - ורק אם יש מקום בהכללת מוסיקה וצלילים , ורק אם הם משרתים את המטרה הלימודים - רק אז כדאי להוסיף . דוגמה : הסיפור העממי - הקלטה של הסיפור עצמו בליווי קולות מתאימים יכולים להעצים את חווית ההאזנה .
4. עקרון הערוץ החושי - עדיף להציג מילים בתיאור שמיעתי מאשר באופן חזותי על המסך .
יישום : הקראה של סיפורי המקרא תוך עיון בטקסט המקראי . אתרים שונים לגיל הרך , העוסקים בהקניית הקריאה והכתיבה משתמשים רבות בעקרון זה .
5. עקרון העודף - עדיף להציג אנימציות ותיאורים מאשר אנימציות , תיאורים וטקסט .
יישום : הוספה של טקסט על מסך יכולה להעמיס על הזיכרון החזותי הפעיל . במילים אחרות : עדיף לתת לתלמידים להתנסות באנימציה וסיפור מאשר באנימציה , סיפור וטקסט . יותר מידי גירויים לא יועילו לתהליך הלימודי .

לסיכום - מתוך העקרונות הנ"ל נובע כי יישום העקרון "הכל במידה " תוך הבנת עקרונות עיצוב חשוב לתכנון של סביבת למידה במולטימדיה .

3 תגובות:

  1. נעמי היקרה,

    קראתי את הפוסט החשוב שכתבת, ואני מסכימה איתך כי יש לשקול בכובד ראש את תהליך הבנייה והפיתוח של אינטראקציה לפי העקרונות שהעלית, לא רק לשם הנאה ועניין אלא גם ובעיקר על מנת להפיק תועלת ולעורר את המוטיבציה אצל התלמידים אשר תוביל אותם ללמידה משמעותית יותר.

    ממני, איריס.

    השבמחק
  2. נעמי,
    קראתי את הפוסט המעניין שכתבת, העקרונות שהעלית מתוך המאמר אכן חשובים לנו בבואנו לפתח או לבחון אינטראקציה לימודית, לפני שאנו מביאים אותה לתלמידינו. אכן, "הכל במידה", מתאים מאוד לפיתוח האינטראקציה ומתאים, למעשה לכל פיתוח לימודי- חינוכי.
    דורית

    השבמחק
  3. לפעמים כדאי גם לשקול במהלך התכנון והבניה של האינטרקציה את האפשרות לשינויים נוחים לאחר משוב מהתלמידים. בעיקר כאשר מדובר בכלים טכנולוגים ובמדית האינטרנט המאפשרים שינויים בקלות יחסית שלא כמו בדפוס.

    השבמחק