" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 16 בינואר 2011

חינוך דוט קום

שבועיים שלא כתבתי . כאשר בעיתונים כותבים בכותרות ראשיות על מחלת השפעת , הפכתי לאחת מהסטטיסטיקה : חולה בשפעת . דגירה , מחלה והתאוששות איטית . שרק נהיה בריאים.

קיבלתי את הגליון החדש של הד החינוך . גם בפוסטים קודמים כתבתי על כך שאני מוצאת מידי פעם גיליונות מעניינים ומרתקים . הגליון הפעם מציג גישות שונות לחינוך המתוקשב . בכל מאמר מובלעת תשובה על שאלת החצי מיליארד שקלים : מחשוב ההוראה - רע או טוב לחינוך ?

לפני שאכנס לנבכי הגליון אני רוצה ושמחה להציע בפניכם את הכתבה של איילת פישביין ( הד מקומי ) על בית הספר שבו אני עובדת : "נופים " ראש העין . ( עמ' 11-12 ) . בית הספר הינו בית ספר ניסויי לנושא "צרכנות פנאי נבונה "

מתוך כתבות ומאמרים רבים ומעניינים בחרתי לכתוב בפוסט על המאמר " מחשבים בכיתה והמורה בפינה " מאת ד"ר עוזי מלמד .
ד"ר עוזי מלמד מתאר במאמרו חסמים עיקריים אשר גורמים לטכנולוגיות התקשוב להיתקע בשער בית הספר ובדלת הכיתה .
1 - תשתיות - כאשר תשתיות התקשוב אינן זמינות למורה ולתלמידיו אי אפשר לשלבן בהוראה ובלמידה . בסיסי - לא ? אבל גם כאשר ישנן תשתיות יש לשים לב מה נעשה איתן : פייסבוק , "העתק הדבק " או עבודה באתר הבית ספרי ?
2 - שליטה בטכנולוגיות התקשוב - והכוונה לשליטה לא רק במנועי חיפוש או גליון אלקטרוני וכו' אלא להכיר כלים לשיתוף מידע ומסמכים ולדעת לפתוח ולנהל קבוצות ברשתות החברתיות , להכיר כלים לארגון ועיבוד מידע , כלים אשר ישמשו ללמידה אוטונומית , ללמידה שיתופית , לחקר , לדיונים , לפתרון דילמות ולאסטרטגיות הוראה אחרות.
3 - מטרות חינוכיות חדשות - כדי שמורים יאמצו פדגוגיות המתאימות למאה העשרים ואחת עליהם להבין את "מיומנויות המאה העשרים ואחת " , ולהכיר מודלים לדידקטיקות המפתחות אותן . כיום רוב המורים אינם נחשפים למודלים אלו . רוב המרצים מקנים את תורתם הסדורה "מן הקתדרה " , תלמידיהם קשובים למוצא פיהם "והחדשנים " שביניהם מקפידים להקליד כל מילה במחשב הנייד . ( אז איפה זה מציב אותי ? ) - נראה לי שבמגמת התקשוב כן אמצו את הפדגוגיות החדשות מתוך הכרה של המטרות החינוכיות החדשות .
4 - תרבות בית ספרית - כאשר תרבות בית הספר לוחצת ל "שיפור ההישגים הלימודיים " - המורה לא יסטה מנושאי הלימוד המוכתבים מראש . ( ואני שמעתי מורה שאמרה לי : "או מיצבים או תקשוב . אי אפשר את שניהם " ויש בזה משהו .. )
5 - מדיניות ומציאות - המורים נאלצים להתמודד עם הפער שיש בין קווי המדיניות והיעדים הכללים של החינוך לבין יעדי התקשוב והמטלות שהם נדרשים ליישם בפועל בכיתה . על פי הבנתי : תוכנית לימודים מוכתבת מראש , דרישה להישגים , עבודה בתכנים מוכתבים מראש - כל אלו מיצרים את כניסת התקשוב לכיתה .
6 - " והמורה בפינה " - מורים הרוצים להתמודד עם האתגר ולאמץ את אמצעי התקשוב - נדרשים למאמץ לא מבוטל . המורים זקוקים לתמיכה , ( טכנית ופדגוגית ) השתלמויות ובעיקר להבנה : שרק בכוחם של המורים ניתן יהיה לעבור את סף הדלת .

אני יודעת שהדלת של רובנו , בוגרי המגמה , פתוחה . מקווה שנוכל להתגבר על החסמים .

5 תגובות:

  1. נעמי'לה,
    אני מסכימה איתך כי מוטל על המורים המעוניינים להתמודד עם האתגר מאמץ לא מבוטל. עליהם להשקיע זמן רב בלימוד בלתי פוסק ולהיות מעודכנים בחידושים הטכנולוגיים.
    הם צריכים לדעת, להבין ולהפנים את היעדים החדשים של החינוך במאה ה- 21. הם צריכים להכיר ולפעמים לפתח בעצמם, אסטרטגיות הוראה חדשות. להכיר את סביבות הלמידה הקיימות על מעלותיהן וחסרונותיהן.לפתח סביבות למידה חדשות המתאימות לצרכיהן. עליהם להשקיע הרבה מזמנם ,המון מחשבה ועבודת צוות כדי להכין את החומרים הדידקטיים הנחוצים.
    המעבר מהוראה קונבנציונאלית להוראה משולבת מחשב הוא קשה, אך עלינו לחשוב על כל החסמים האלו שהזכרת ולמצוא פתרון לכל אחד מהם, עלינו להתנסות, להתקל במכשולים,ולעדן את דרכנו עד שנגיע לדרך הנכונה והמתאימה לשיפור ההוראה-למידה-הערכה בבתי הספר.

    השבמחק
  2. שלום נעמי!
    אני באותה הסירה ה"לא כל כך מפותחת" בענין הטכנולוגי, זה המרדף אחר השינויים והחידושים שאנו חווים בכל יום ולומדים מהצעירים שבניינו במהלך יום לימודים ארוך ומוצף בתכנים וטקטיקות חדשות.
    היום כל דבר עובר דרך הקופסא שנקראת "מחשב" ועלינו כמורים לעתיד לדעת כיצד אני חוקרת אותה ומוציאה ממנה את המיטב.
    אין להתבסס רק על זה אך יש לקחת את זה בחשבון וללמוד,המורים צריכים להיות מוכנים להיות אלה שילמדו ואלה שיעזרו בכל בעיה שהתלמידים נתקלים בה במהלך העבודה הטכנולוגית ולא לעמוד בפינה בכיתה או מאחוריי הדלת.
    כמו שהמורים מתעדכנים בכל חידוש שמשרד החינוך מציע כך גם הטכנולוגיה.
    כל החיים אנו לומדים.

    השבמחק
  3. אכן ישנו צורך בשילוב טכנולוגיה בהוראה, כיום הטכנולוגיה מתפתחת מקצב מואץ ועלינו לשלב זאת בהוראה ולהכשיר את תלמידינו לחיים עתידיים מוצלחים.
    למרות הקשיים עלינו למצוא פתרונות ולהיות מעודכנים כל הזמן.

    השבמחק
  4. שלום נעמי,

    כדי להכניס את הטכנולוגיה לחינוך, על החינוך לשנות ולהתאים את עצמו לעידן החדש והמודרני, לשיטות הלימוד החדשות. בנוסף, גם המורים הרוצים להשתמש באמצעי התקשוב צריכים ללמוד זאת ויש צורך להכשירם לכך.

    רננה

    השבמחק
  5. שלום נעמי,
    אני נוטה להסכים איתך בעניין שכתבת משום שלמרות החידושים הטכנולוגיים הרבים התורמים לכתיבה ולפיתוחים רבים ומגוונים בתחום הלימודי אצל התלמיד ישנם חסרונות רבים אשר גורמים לילד "ללכת בדרך הקלה" היום מאוד פשוט לעשות העתק הדבק מכיוון וזה חוסך זמן בלחיצה במקום שהילד יביע את עצמו ויהיה מקורי ויפתח את החשיבה. ובמקום שהתלמידים ילכו לספרייה לחפש חומרים שימושיים ולקרוא בהנאה כיום בעידן הטכנולוגי הלימודי הם רק רושמים מילה ואפשר למצוא את המידע הנדרש להעתיק אותו וכך לסיים מטלה.
    אז לדעתי עם כל הכיף והקלות שהטכנולוגיה יוצרת לנו כיום היא גם הורסת בדרך תהליכי חשיבה ופיתוח.
    תודה לך נעמי היה לי מעניין לקרוא את הבלוג.

    השבמחק