" אני חושב שיש שוק עולמי אולי לחמישה מחשבים "
תומס ווטסון , יו"ר IBM , 1943

יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

פורומים

בלוג ראשון , סמסטר ד' , מגמת תקשוב ואכזבה אישית עצומה מהציונים והערכות של הסמסטר הקודם .

פורומים - לאחר התלבטות גדולה בין נושאים שונים לעבודת הגמר החלטנו להכין עבודה בנושא " פורומים בית ספריים " הנושא הינו רחב יותר , הוא עוסק בתרומת הפורומים ללמידה . אחת ההתלבטויות שלנו נגעה ברלוונטיות של הפורומים כיום . האם עדיין יש שימוש בפורומים במרחבי הלמידה הבית ספריים ? האם קיימת דרך אחרת שבה התלמידים והצוות מקיימים שיח ביניהם ? מתוך כניסה אקראית ברשת למספר בתי ספר , ראינו כי ברוב בתי הספר מתקיים פורום .
בסמסטר הראשון נגענו בנושא הפורום , אנו משתתפים בפורומים של הקורסים השונים , ולכן , כפי הנראה , יש עדיין מקום ללמוד ולחקור את נושא הפורומים בבתי ספר ותרומתם ללמידה . או תרומתם ללמידה ? ?
שאלה ראשונה : מה הם המאפיינים של קבוצת דיון / פורום ?

המאפיינים העיקריים של קבוצת-הדיון :

1. מהווה סביבת-למידה מתוחמת, בעלת גבולות ברורים
2. מאפשרת למורה ליצור בקלות משאבי למידה שהגישה אליהם תהיה מיידית ופשוטה.
3. סביבה חצי-ויזואלית המאפשרת שימוש בסמלים.
4. באמצעות שירשור של הודעות מציעה בפני המשתתפים מערך מורכב של דיונים מצד אחד, אך מצד שני מאפשרת להתמצא בקלות ולהשתלב בדיונים בדרך אפקטיבית.
5. מאפשרת להתייחס למהלך שלם של דיון
6.מאפשרת תגובות מהירות של מורה לתלמיד (ולהיפך). מאפשרת למורה ליצור מצבי לימוד יחידניים בתוך סביבה לימודית שיתופית.
7. יוצרת תחושה של שוויון בין התלמיד למורה, דבר העשוי לעודד אחריות התלמיד ללמידה שלו.
8. מאפשרת לכל משתתף "להשמיע את קולו האישי" ותוך כדי כך להיות חלק מן "הקול הקבוצתי"
9. מעודדת למידה מכוונת
10. מעודדת חשיבה עצמית ועבודה עצמית
11. מאפשרת ומעודדת בעלות של הלומד על תהליך הלמידה (לומד עצמאי).
12. מאפשרת עיבוד נוח ושיטתי של המידע: כל משתתף לפי הקצב שלו.
13. מאפשרת למשתתפים להרהר (לערוך רפלקציה)
14. מאפשרת שליטה ובקרה נוחה של המנחה בתהליך הלמידה.
15. יוצרת "סביבה חברתית" התומכת בתהליך הלמידה האישי. מאפיין זה מעודד למידה שיתופית שיש בה הבנייה
(construction) משותפת של ידע.
16. במסגרת קבוצת-הדיון נוצרות "קהילות לימודיות" שונות
17. מאפשרת למידת עמיתים גם בין יחידים או קבוצות שמחוץ לקבוצה
18. הדיון השמור הופך להיות "נכס רוחני" של הקבוצה, גם לאחר שאיננה קיימת עוד ומאפשר למידה עתידית (גם לקבוצות אחרות).
רשימה ארוכה זו של מאפיינים מחייבת אותי לשאול ( בעיקר את עצמי ) מספר שאלות : האם המאפיינים הללו באים לידי ביטוי בפורום הבית ספרי ? וכיצד אפשר לנצל את המאפיינים הללו על מנת ליצור דרך עבודה נכונה , יעילה ותומכת למידה עם קבוצת הדיון . מקור :שימוש בקבוצות דיון לצרכים חינוכיים ולימודיים .

ועוד שאלה : מה קורה כאשר הפורום משמש בעיקר כ "לוח מודעות " ? האם הוא פורום ?
בפוסטים הבאים אסקור נושאים נוספים הקשורים ב "פורומים " , ובכך אהפוך את הבלוג שלי למקור מידע חשוב בעבודה .

פריט מידע : מקור השם " פורום " .

תגובה 1:

  1. נעמי יקירתי,
    הצגת יפה את הנושא שעליו נתמקד בעבודה, אני חושבת שעל השאלות שהעלית בפוסט זה נוכל לענות כאשר נקרא ונחשף לסוגי הפורומים הקיימים.

    אני חושבת שסוג הפורום נקבע בד"כ על פי היעדים שנקבעו ע"י מנהל הפורום. גם אני מנהלת פורום עם קבוצות הלימוד שלי ופורומים אלה משמשים לעזרה ותמיכה בכל הקשור בחומר הלימוד וכן לטיפוח הקשר ביני לבין תלמידיי.
    איריס.

    השבמחק