בפוסט זה החלטתי "לצאת" קצת מהלימודים הפורמליים . מאמר מעניין התפרסם בעיתון מעריב בתאריך 25.7 - במוסף "עסקים " - מדור "אונליין " . למה כל העובדות האלו חשובות ? כי אני מוצאת עצמי קוראת מדורים הקשורים לעולם האינטרנט והמחשבים . עד לפני מספר חודשים המדור הזה היה מדור עלום ונעלם , והנה במהלך החודשים האחרונים חל שינוי .
המאמר עסק בנושא של ספרים דיגיטליים . מחברי המאמר : אלקס פאם ודיוויד סרנו , עיתון לוס אנג'לס טיימס .
מחברי המאמר סוקרים את ההתפתחות של הספרים הדיגטליים . בעידן בו חברת אמזון מכריזה כי לראשונה מכרה יותר ספרים אלקטרוניים מספרים רגילים בכריכה קשה , יש מקום להבין מה המשמעות של נושא זה .
ראשית - שינוי . ככל שמכשירי הקריאה הדיגטלית מתפתחים , הם יכולים "לדבר" יותר ויותר עם הקורא , לבחון את תפיסתו של החומר הנלמד , לנגן קטעי וידיאו כדי להמחיש או לחבר אותו לחברים אחרים ברשת .
לדוגמה : VOOK - שילוב של Video ו - Book - הוציאה את הספר " Reckless Road " שמתאר את ימיה של להקת " גאנס אנד רוזס" . הספר שופע קטעי וידיאו של הופעות מוקדמות , ראיונות וכמובן טקסטים .
" המולטימדיה יכולה להיות זרז שיעודד יותר קריאה " .
שנית - אוכלוסויות בעלות צרכים מיוחדים . קוראים אלקטרוניים יכולים לקרוא בעצמם , בקול רם , את הטקסט . עיוורים וכבדי ראיה נאלצו עד היום להסתפק במבחר מצומצם של ספרי ברייל .
שלישית - תפיסת הספר ע"י הקורא . בעוד שספרים מודפסים הם לרוב שבילים ליניאריים , פרק אחר פרק - ספרים דיגיטלים מעודדים את הקוראים ללחוץ על לינקים ושולחים אותם למסעות צדדיים . ( היפר טקסט )
ובעתיד ? ? -
על פי דעתי בשנים הבאות הקינדל או מערכת ה E-vrit ייעלמו ובמקומם יקומו קוראים אלקטרוניים משוכללים הרבה יותר יותר . אני חושבת על ספר ההיסטוריה של כיתות ו' " רומא ויון " וחושבת שבעזרת חומרים דיגטליים הספר יוכל להפוך להיות הרבה ( הרבה ! ) יותר מעניין ומהנה . תחשבו על זה : בילקוטו של כל ילד יהיה אייפד או ספר דיגטלי אחר , ובו יוטענו כל ספרי הלימוד . ספרי הלימוד יהפכו להיות מסעירים ומלמדים .
המשפט הבא מסיים את הכתבה : " רכבת הטכנולוגיה עזבה את התחנה , ואי אפשר לעצור אותה " .
מצורף קישור לאתר - E-VRIT .
ומילה אחרונה : ועדיין - אין כמו להחזיק את הספר "הדבר היה ככה " של מאיר שלו , לדפדף , לקרוא ולהנות !
יום שבת, 31 ביולי 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
תוויות
- אברום רותם (1)
- בלוג (5)
- בלוג חינוכי (2)
- גוגל סייטס (1)
- דגמי הפצת מידע לבלוג (1)
- דוד פסיג (1)
- דלישיוס (1)
- הד החינוך (1)
- ויקי (2)
- חינוך דוט קום (1)
- טוויטר (1)
- טכנולוגיות ידע (1)
- יאנוש קורצ'ק (1)
- יישומים לפתיחת שנה (1)
- מדיניות תקשוב (1)
- מדיניות תקשוב לאומית (2)
- מורה טוב (1)
- מטלה לימודית שיתופית (1)
- ממשק משתמש (1)
- מערכת תוא"ם (1)
- משבר החינוך (3)
- ניהול ידע (1)
- ספר דיגיטלי (1)
- סרטון מגמה (1)
- עמי סלנט (1)
- עתיד מערכת החינוך (1)
- פוסט סיום (1)
- פוסט פרידה (1)
- פורומים (2)
- פיז"ה (1)
- פייסבוק (4)
- פיתוח סביבות למידה מתוקשבות (1)
- פער דיגיטלי (1)
- פרופ' גבי סלומון (1)
- קבוצת דיון (1)
- רשתות חברתיות (1)
- שילוב פייסבוק בהוראה (4)
- delicious (1)
- SECTIONS (1)
- WEB2.0 (1)
נעמי,
השבמחקנחמד לצאת מהשיגרה לפעמים, גם אני מוצאת את עצמי מתעניינת בכתבות העוסקות באינטרנט, משחקי מחשב, תקשוב בתי ספר וכו'
הנושא של ספרים דיגיטליים מעניין לכשעצמו, אותי קצת מטרידה העובדה שהרעיון של קריאת ספר חדש או ישן, הדיפדוף בו, הריח שלו, הולך ומתמוסס, כרגיל קשה לי עם שינויים! אין ספק שספר דיגיטלי יכול להפוך לעכשווי יותר ומעורר עניין, אותי מעניין אם הספר הדיגיטלי יצליח בקרב בני הנוער?!
נעמי!
השבמחקאכן הנושא של ספרים דיגיטליים הולך ותופס תאוצה. אני חושבת שבהחלט יש לו יתרונות רבים במיוחד לדור הצעיר שגם כך אינו מרבה לקרוא ספריםואולי זו הדרך לעודד אותם לקרוא.אני חושבת שגם שיפור מיומנויות הקריאה יכולות לבוא לידי ביטוי באמצעות הספרים הדיגיטליים. לנו הדור המבוגר יותר חשובה עדיין האינטראקציה עם הספר המודפס
נעמי,
השבמחקמשפט הסיום של הכתבה, עוצמתי ורלבנטי!
לאחרונה, הרהרתי רבות בנושא, גם כמורה וגם כאם לילד שלא ממש אוהב לקרוא... אך מאוד אוהב את המחשב, הטלפון הסלולרי ודומיהם. אולי באמצעות הספרים הדיגיטליים נצליח לגרום להם לקרוא יותר ובלי שנכריח אותם... אני חושבת שהעיקר הקריאה ואם לא מספר אז מפורמט דיגיטלי, אכן אי אפשר לעצור את הטכנולוגיה!
דורית
נעמי,
השבמחקאכן קיימת תאוצה בשימוש בספרים הדיגיטליים. אך בתור אחת שגדלה עם ספרים, אין כמו מגע עם הספר, דפדוף הדפים, הריח של הספר וכדומה.
אני חושבת שלמרות התאוצה של השימוש בספרים הדיגיטליים, השימוש בספרים לא יגמר לעולם.
סיון
נעמי,
השבמחקהמשפט האחרון אכן מסכם את הכתבה. אך בעייני, יש הרחקת לכת עם רצון השילוב הטכנולוגיה בחינוך ואל לנו להזניח את הספר, את חשיבותו ואת ערכו.
דנה אביב- קורס טכנולוגיית מידע
השבמחקאני מאמינה כי חשוב לשלב טכנולוגיה בתהליך הלימוד, אך אין להגזים ולהפוך זאת לכלי העיקרי.
ענבר רג'יניאנו- טכנולוגיית מידע
השבמחקשלום נעמי,
אני מסכימה שההתפתחות של הספרים הדיגיטליים עוד תתפוס תאוצה, והשמיים הם הגבול. אך בניגוד לכל כותבי התגובות האחרונים, החושבים שאין להזניח את חשיבותו של הספר, איני מסכימה איתם. לדעתי השימוש בספרים דיגיטליים תורם רבות גם לאיכות הסביבה בכך שאין שימוש בנייר.
מאמר מקסים בעייני, תודה.
רותם כהן- קורס טכנולוגיות מידע
השבמחקשלום נעמי, אני מסכימה מאוד שהתפתחות הספרים הדיגטליים צוברת תאוצה, וכמו כן יש לה יתרונות וחסרונות-
מצד אחד ספרים יהיו נגישים ומעניינים יותר- מבחינה ויזואלית.
ויכול אף לחסוך להורים סכומי כסף גדולים בקניית ספרי לימוד כל שנה.
אך מצד שני, לפחות בעיני- ספר מסמל תרבות מסוימת, כמו החלפת ספרים בספרייה והשאלת ספרים זה מזה ויהיה חבל לי לראות את הספרים נעלמים לגמרי.